Betere verkeersveiligheid op provinciale wegen door trajectcontroles

Op elf provinciale wegen komt meer aandacht voor verkeersveiligheid door trajectcontroles. De provincies Flevoland, Fryslân, Limburg, Utrecht en Zeeland hebben ingestemd met de voorgestelde locaties. Het Openbaar Ministerie (OM) is, als toekomstig eigenaar van de systemen, nog in gesprek met andere provincies. In de praktijk blijkt dat een trajectcontrole beter is voor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu. De Provincie Limburg is voorstander van trajectcontrole en ondersteunt het initiatief van het OM om de naleving van snelheidslimieten te bevorderen. Het duurt naar verwachting zo’n twee jaar voordat de systemen daadwerkelijk in handhaving staan.

De locaties die het OM voorstelt in Limburg zijn:

N275 Blerick – Nederweert, op een gedeelte van het wegvak tussen hmp 9,7 en hmp 27,1;
N564 Weert – grens België, op een gedeelte van het wegvak tussen hmp 2,9 – hmp 7,9;
N277 De Peel, op een gedeelte van het wegvak tussen hmp 32,6 en hmp 36,6;
N270 Venray, op een gedeelte van het wegvak tussen hmp 32,6 – hmp 37,4

Speerpunten OM
Trajectcontroles staan in Nederland tot nu toe vrijwel alleen op de snelwegen. Nu deze ook op de provinciale wegen worden geplaatst, verwacht het Openbaar Ministerie de verkeersveiligheid op de provinciale wegen te vergroten. Omdat 20% van de dodelijke slachtoffers valt op provinciale wegen, is het handhaven op snelheid als bijdrage aan het vergroten van de verkeersveiligheid één van de verkeersprioriteiten van het OM.

Effectief en efficiënt
Een effectieve en efficiënte manier om de naleving van snelheidslimieten op wegen te bevorderen is trajectcontrole. De snelheid wordt niet op één punt gemeten, het gaat om de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag. Het OM heeft samen met de politie en wegbeheerders de voor trajectcontrole geschikte locaties op het onderliggende wegennet ambtelijk in kaart gebracht. Bij deze analyse is rekening gehouden met factoren als overtredingspercentage, verkeersongevallen, risicofactoren, intensiteit van het wegvak, lengte wegvak zonder onderbrekingen (aansluitingen), effect van andere vormen van handhaving en de planning van eventuele reconstructies. 

De geplande trajectcontroles komen op wegen met een hoog ongevalspercentage en een snelheidsprobleem. Met de provincies is een akkoord bereikt over de volgende wegen:

Flevoland:       N706, Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport
Friesland:        N351, tussen Wolvega en Oosterwolde
                        N381, tussen Drachten en Donkerbroek

Limburg:         N275, tussen Blerick en Nederweert
                       N564, tussen Weert en grens België
                       N277, tussen Ysselsteyn en Zeeland
                       N270, tussen Venray en Ysselsteyn

Utrecht:           N230, Utrecht, de Zuilense Ring
                        N414, tussen Eembrugge en Bunschoten

Zeeland:          N253, Rondweg Sluis
                        N256, Zeelandbrug

De genoemde locaties zijn bij benadering en moeten nog definitief vastgesteld worden. De komende periode start onder meer de aanbestedingsprocedure voor de aanschaf en installatie van de trajectcontroles. Het duurt naar verwachting zo’n twee jaar voordat de systemen daadwerkelijk in handhaving staan. Binnenkort worden meer locaties bekend waar trajectcontroles op provinciale wegen worden gepland. 

 

Zoeken

Uitgelicht

Zoeken