Voorwaarden om een subsidie te kunnen krijgen zijn onder andere:
- Het is noodzakelijk dat vóór het indienen van een subsidieaanvraag een vooroverleg wordt gevoerd met de provincie. Het gesprek wordt gevoerd op basis van een door aanvrager te overleggen concept activiteitenplan en bijbehorende concept begroting. Het vooroverleg kan worden ingepland, waarbij eerst een checklist (verwijst naar een andere website) (opent externe website) wordt doorlopen om te bepalen of uw plannen mogelijk in aanmerking komen voor subsidie.
- Het project is uitsluitend gericht op het aanleggen en/of herstellen van landschapselementen buiten de bebouwde kom.
- Het project is uitsluitend gericht op het aanleggen en/of herstellen van landschapselementen buiten het natuurnetwerk Limburg.
- Landschapselementen worden aangelegd op percelen waar de realisatie in overeenstemming is met het terplekke geldende omgevingsplan. Percelen met de bestemming ‘Wonen’, ‘Bedrijf’ en ‘Bedrijfskavels’ vallen buiten de regeling.
Voor de volledige voorwaarden adviseren wij u naar de volledige tekst van de regeling en het aanvraagformulier te kijken.
Wilt u een aanvraag indienen? Volg de volgende stappen:
- Vul de checklist (verwijst naar een andere website) (opent externe website) in om te zien of u aan bepaalde basisvoorwaarden voldoet.
- Informeren. U informeert zichzelf door de relevante informatie door te nemen. Deze vindt u onder de koppen 'Formulieren' en 'Volledige tekst subsidieregeling en documenten' op deze pagina.
- Vooroverleg: Als u een concept van uw activiteitenplan en het begrotingsformulier heeft opgesteld, dan kunt u vooroverleg aanvragen middels het vooroverlegformulier. (verwijst naar een andere website) (opent externe website) In veel gevallen kan het vooroverleg telefonisch plaatsvinden.
- GIS intekenen: De subsidieaanvraag dient een zogenaamd ‘GIS-bestand’ te bevatten. Dit is een bestand waarin het ontwerp van uw project op kaart is ingetekend via GIS software. U heeft de volgende mogelijkheden om aan deze verplichting te voldoen:
- U vraagt de provincie Limburg om hulp bij de intekening. U doet dit nadat uw vooroverleg heeft plaatsgevonden, en pas als u zeker weet waar uw elementen exact komen te liggen en wat de afmetingen zijn. U kunt een afspraak maken voor de intekening via het ‘Meldformulier GIS intekening (verwijst naar een andere website) (opent externe website)'.
- Onder de kop 'Formulieren' wordt een GIS format beschikbaar gesteld, welke u kunt gebruiken als u zelf de GIS intekening verzorgd. U stuurt uw GIS bestanden naar landschapselementen@prvlimburg.nl onder vermelding van uw Projectnaam.
- Aanvraagformulier invullen. U kunt digitaal een subsidie aanvragen via het aanvraagformulier (verwijst naar een andere website) (opent externe website).
Bent u een organisatie? Dan kunt u een subsidieaanvraag indienen door het e-formulier in te vullen. U dient hiervoor te beschikken over eHerkenning.
Bent u geen organisatie? Dan kunt u een subsidieaanvraag indienen door het e-formulier voor natuurlijke personen in te vullen. U dient hiervoor te beschikking over DigiD.
Op onze pagina Digitaal aanvragen (verwijst naar een andere website) (opent externe website) kunt u meer informatie over eHerkenning en DigiD vinden.
Subsidieaanvragen kunnen niet via e-mail worden ingediend.
Indien u niet in het bezit bent van eHerkenning, dan kunt u dit melden via subsidieloket@prvlimburg.nl. Wij zullen vervolgens contact met u opnemen.
Uiterlijk 19 december 2025 moet de aanvraag door de Provincie zijn ontvangen.
Vanaf 3 februari 2025 tot 1 januari 2026.
Het te verstrekken subsidiebedrag bedraagt 100% van de totale subsidiabele kosten zoals vermeld in de bijlage van de subsidieregeling. Het te verstrekken subsidiebedrag bedraagt minimaal € 5.000 en maximaal € 100.000 per aanvrager.
Indien reeds twee maal subsidie is verleend op grond van deze Nadere subsidieregels wordt de aanvraag afgewezen.
Het subsidieplafond geeft aan hoeveel geld er in totaal voor alle aanvragen beschikbaar is in een bepaalde periode. U vindt het in het actuele overzicht van subsidieplafonds.
Alle correspondentie verloopt via het klantportaal (verwijst naar een andere website) (opent externe website), binnen dit portaal vindt u relevante informatie en kunt u uw aanvraag beheren, bijvoorbeeld:
- uw correspondentie met ons over uw ingediende aanvragen
- alle openstaande taken
- meld veranderingen binnen uw organisatie en/of uw project
Ook hiervoor dient u te beschikking over eHerkenning of DigiD. Op onze pagina Digitaal aanvragen kunt u meer informatie over eHerkenning of DigiD vinden.