Samenvatting
Bedoeld om de toegestane breedte van landbouwvoertuigen te verruimen tot maximaal 3.50 meter.
Toelichting
Voor landbouw- of bosbouwtrekkers of motorrijtuigen met beperkte snelheid en daardoor voortbewogen aanhangwagens, mag met inbegrip van de lading en verwisselbare uitrustingsstukken niet meer bedragen dan 3.00 meter.
Voor lading bestaande uit losse veldgewassen is een maximale breedte van 3.50 meter zonder ontheffing toegestaan.
Een Provincie kan niet zomaar subsidies verstrekken. Daarvoor is een wettelijke grondslag nodig. In de Algemene wet bestuursrecht is een volledige titel aan subsidies gewijd (titel 4.2). Het belangrijkste uitgangspunt in deze titel is dat subsidieverlening alleen mogelijk is als daarvoor een wettelijke grondslag aanwezig is. Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. (ASV 2023) is zo'n wettelijke grondslag. Echter de ASV 2023 Verordening op zichzelf is geen wettelijk voorschrift. De ASV 2023 geeft in hoofdlijnen aan op welke terreinen subsidies kunnen worden verleend, aan wie ze kunnen worden verleend en wat de procedures en voorwaarden hierbij zijn. Onder de ASV 2023 valt een groot aantal Nadere subsidieregels op diverse terreinen, die in combinatie met de ASV 2023 een wettelijk voorschrift vormt. Er is pas sprake van een wettelijke grondslag indien in de Nadere regels is uitgewerkt wie, waarvoor en hoeveel subsidie kan krijgen.
Naast de ASV 2023 kent de Provincie nog een aantal andere subsidieverordeningen die het verstrekken van subsidies mogelijk maken, namelijk de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Limburg 2016 (SVNL 2016) en de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 Provincie Limburg.
Zie ook vraag 1.3 voor meer informatie over het subsidiestelsel van de ASV 2023.
Een aanvraag moet worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
In deze korte video's laten we u zien hoe u dit doet.
Subsidie deels op papier aanvragen
Of een aanvraagformulier nodig is, ziet u op de pagina van de betreffende subsidieregeling. Overige subsidieaanvragen dienen per post te worden ingediend.
Gedeputeerde Staten beslissen op een aanvraag voor subsidie binnen 12 weken na ontvangst van de aanvraag, mits deze aan alle vereisten voldoet.
Bij nadere regels waarbij de zogeheten tendersystematiek van toepassing is, begint de beslistermijn van 12 weken pas te lopen op de dag na sluiting van de vastgestelde indieningstermijn.
Voor aanvragen voor een exploitatiesubsidie begint de termijn van 12 weken te lopen op de dag na die waarop de provinciale begroting voor het eerst volgende boekjaar door Provinciale Staten is vastgesteld.
Subsidies worden doorgaans tot 90% bevoorschot (m.u.v. exploitatiesubsidies die tot 100% worden bevoorschot). De laatste 10% van het toegekende subsidiebedrag wordt niet uitbetaald totdat de definitieve afrekening (vaststelling) van de subsidie heeft plaatsgevonden.
Bij waarderingssubsidies, subsidies lager dan € 25.000,00 én door Gedeputeerde Staten aangewezen subsidies van € 25.000,00 of meer die direct, zonder voorafgaande subsidieverlenings-beschikking worden vastgesteld, wordt het toegekende bedrag in één keer in zijn geheel uitgekeerd.
Voor meer informatie kunt u de ‘beleidsregels Subsidies’ vinden op de website: Beleidsregels Subsidies (officielebekendmakingen.nl)
Afhankelijk van de omvang van het subsidiebedrag wordt bepaald hoe de verantwoording en controle plaats zal vinden. In de onderstaande tabel worden kort de drie arrangementen met bijbehorende verantwoording weergegeven.
Type | Hoogte subsidiebedrag | Verantwoording |
---|---|---|
Arrangement 1 | tot € 25.000,00 | direct vaststellen en desgevraagd verantwoording over de prestatie (d.m.v. steekproef) |
Arrangement 2 | van € 25.000,00 tot € 125.000,00 | verantwoording over de prestatie en in voorkomende gevallen financiële verantwoording |
Arrangement 3 | vanaf € 125.000,00 | verantwoording over de kosten en prestatie |
Bij arrangement 1 zijn de administratieve lasten en uitvoeringslasten het laagst. Subsidies vallend in dit arrangement worden direct vastgesteld en er vindt alleen desgevraagd verantwoording plaats door middel van een steekproef. Dit betreft alleen verantwoording over de prestatie, er vindt geen financiële verantwoording plaats.
Bij arrangement 2 wordt de subsidie wel eerst verleend en vervolgens vastgesteld. Bij dit arrangement vindt wel standaard verantwoording plaats. Echter de verantwoording geschiedt ook hier in beginsel alleen over de prestatie en niet over de financiën. Ter voorkoming van over-subsidiëring en/of op basis van risico-inschatting kunnen Gedeputeerde Staten in voorkomende gevallen bepalen dat de subsidieontvanger naast de verantwoording over prestaties tevens verantwoording over de werkelijke kosten en opbrengsten aantoont dat de kosten zijn gemaakt en er sprake was van een financieringsbehoefte. Dit is bepaald in artikel 32, lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v.
Bij arrangement 3 wordt de subsidie ook eerst verleend en vervolgens vastgesteld. Er vindt zowel een financiële verantwoording als een verantwoording gericht op prestaties plaats. Binnen dit arrangement wordt vereenvoudiging bereikt door het vervallen van de voorschotaanvragen en tussentijdse rapportages bij subsidies met een looptijd korter dan één jaar. Bij subsidies met een looptijd langer dan één jaar mag maximaal één tussenrapportage per jaar worden gevraagd.
Is het besluit negatief, dan wordt de aanvraag afgewezen. In het besluit wordt aangegeven wat de reden is voor de afwijzing. Dat kan zijn omdat bijvoorbeeld het subsidieplafond is bereikt en er geen budget meer beschikbaar is, maar ook om inhoudelijke redenen. Maar ook kan het subsidiebedrag lager uitvallen dan gevraagd of u bent het niet eens met de aan de subsidie gekoppelde voorwaarden en/of verplichtingen. Wanneer u het niet eens bent met een besluit kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie omtrent bezwaar maken wordt u verwezen naar Bezwaar tegen beslissing Provincie vraag en antwoord.
Het subsidiesysteem houdt in dat niet meer alle subsidieontvangers in alle gevallen belast worden met verantwoording, rapportages en controles. Dit betekent meer eigen verantwoordelijkheid voor de subsidieontvanger. Eén van die eigen verantwoordelijkheden voor de subsidieontvanger is de meldingsplicht.
De subsidieontvanger doet onmiddellijk schriftelijk en gemotiveerd melding aan Gedeputeerde Staten, zodra aannemelijk is dat:
- De gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel zullen worden verricht;
- de gesubsidieerde activiteiten niet binnen de looptijd van het project zullen worden verricht;
- niet aan de voorwaarde(n) zoals gesteld in de beschikking zal worden voldaan.
Daarnaast doet de subsidieontvanger onmiddellijk schriftelijk en gemotiveerd melding aan Gedeputeerde Staten van wijzigingen van 20% of meer in de begrote kosten of opbrengsten.
De subsidieontvanger van een exploitatiesubsidie meldt onverwijld schriftelijk aan Gedeputeerde Staten, zodra er binnen de organisatie sprake is van inkomens boven het geldend bezoldigingsmaximum.
De melding kan aanleiding zijn om het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen.
Er is sprake van misbruik als een subsidieontvanger opzettelijk niet, niet tijdig, onjuiste of onvolledige gegevens verstrekt met als doel ten onrechte (te hoge) overheidssubsidies te verkrijgen.
Diegene, die een subsidie van € 125.000,00 of meer ontvangt, neemt de bepalingen van de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ in acht bij de verlening van opdrachten voor leveringen, diensten of werken in het kader van de uitvoering van activiteiten die (mede) met die subsidie worden gefinancierd, indien:
- De opdracht rechtstreeks voor 50% van de waarde of meer door middel van een provinciale subsidie wordt gefinancierd;
- de opdracht dient ter uitvoering van een activiteit, waarvoor een provinciale subsidie wordt verleend van 50% of meer van de totale subsidiabele kosten voor dat project;
- de opdracht een waarde heeft van meer dan € 200.000,00 en ten laste komt van de exploitatie van een instelling, waaraan de Provincie een subsidie in de exploitatie verleent.
Bij opdrachten met een geraamde waarde tussen € 50.000,00 en € 200.000,00, exclusief BTW, dient de subsidieontvanger gebruik te maken van een procedure van onderhandse aanbesteding, op voorwaarde dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste twee bedraagt.
Bij opdrachten met een geraamde waarde vanaf € 200.000,00, exclusief BTW, dient de subsidieontvanger gebruik te maken van een procedure van onderhandse aanbesteding, op voorwaarde dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste vier bedraagt.
Indien de subsidieontvanger een aanbestedende dienst of anderszins aanbestedingsplichtig is, zijn de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ niet van toepassing. In dat geval is de subsidieontvanger gehouden om de geldende Europese en nationale aanbestedingsregels in acht te nemen. De ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ zijn in het leven geroepen om marktwerking te waarborgen bij opdrachten van niet aanbestedingsplichtige subsidieontvangers die desondanks overwegend met overheidsgeld worden gefinancierd.
De overige bepalingen van de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ zijn te raadplegen op de website: Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring (overheid.nl).
De Provincie Limburg publiceert elk kwartaal (in januari, april, juli en oktober) een subsidieregister. Het subsidieregister bestaat uit een overzicht van subsidies die door Gedeputeerde Staten zijn verstrekt. In de kolommen leest u: de naam van het project, de naam van de organisatie/aanvrager, de datum van de verlening, het verstrekte bedrag en de naam van de subsidieregeling waaronder de subsidie is verstrekt.
De genoemde bedragen kunnen afwijken van de bedragen die de ontvangers uiteindelijk krijgen, omdat subsidies vanaf € 25.000,00 nog definitief afgerekend moeten worden. Subsidies kleiner dan € 25.000,00 worden nog steekproefsgewijs gecontroleerd. In het register zijn persoonsgegevens vervangen door ‘natuurlijk persoon’. Dit in verband met de De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
U kunt de subsidieregisters raadplegen.