Financieel toezichthouder gemeentefinanciën (1,0 fte)

7 juni 2024

Als financieel toezichthouder gemeentefinanciën ben je het aanspreekpunt voor bestuur, collega’s, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen op het gebied van gemeentefinanciën. Je komt te werken in een klein zelfstandig opererend team dat de taken verdeelt en zorgt voor de afwisseling in taken. Wil jij meewerken aan een gezonde financiële positie van Limburgse gemeenten en gemeenschappelijke regelingen?

Wat ga je doen?

In de provincie Limburg zijn er 31 gemeenten, 27 gemeenschappelijke regelingen en één waterschap. Het team Gemeentefinanciën van de Provincie Limburg beoordeelt als toezichthouder de financiën van deze lokale overheden. Ons doel is het bevorderen van een gezonde financiële huishouding van de lokale overheden.

  • Je voert jaarlijks diepgaand onderzoek uit naar begrotingen van Limburgse gemeenten en gemeenschappelijke regelingen;
  • je adviseert het college van Gedupeerde Staten over de jaarlijkse toezichtsvorm;
  • je informeert de besturen van de gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschap over de toezichtvorm;
  • je levert gevraagd en ongevraagd advies bij vraagstukken die zich binnen provinciaal toezicht voortdoen ten behoeve van het Gedeputeerde Staten, de verantwoordelijke portefeuillehouder, directie en de clustermanager Financiën;
  • je hebt regelmatig overleg op ambtelijk en bestuurlijk niveau met gemeenten en gemeenschappelijke regelingen die onder jouw verantwoordelijkheid vallen;
  • je volgt alle nieuwe ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van het gemeentefonds, gemeentefinanciën, Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), sociaal domein en BTW-compensatiefonds op de voet.

Met wie doe je dat?

Het team Gemeentefinanciën bestaat uit 5 financieel toezichthouders. Naast de samenwerking in je team vervul je ook een rol in het samenspel met de overige collega’s binnen cluster Financiën. Dit cluster staat voor een gezonde, transparante en toekomstbestendige provinciale financiële huishouding. Het bestaat verder uit de teams Financieel Advies, Project Control, Planning en Control en Financiële Administratie. Ook collega’s binnen andere onderdelen van de organisatie kunnen bij jou terecht als vraagbaak voor informatie over gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het waterschap.

Wij vragen:

  • Je hebt een afgeronde HBO opleiding; bij voorkeur op financieel/economisch gebied;
  • je hebt inzicht in het functioneren van het openbaar bestuur en de provinciale organisatie;
  • je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van begrotingsvoorbereiding en -verantwoording;
  • je hebt kennis van en inzicht in de toepassing van begrotings- en planningsmethoden en begrotingstechnieken;
  • je hebt inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen en kennis van algemeen maatschappelijke ontwikkelingen;
  • je bent iemand die nieuwsgierig is naar het verhaal achter de cijfers en sensitief voor de politiek-bestuurlijke context.
  • je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden in woord en geschrift - ook op bestuurlijk niveau;
  • je bent in staat om een gevarieerd netwerk op te bouwen zowel binnen als buiten de provinciale organisatie;
  • je hebt een open werkhouding, waarbij je niet alleen feedback geeft maar ook hierom vraagt. Je toont teamgeest en motivatie om de werkprocessen van het team samen verder te ontwikkelen.
  • Kennis en ervaring in deze rol is wenselijk, maar we zijn zeker ook bereid om je het toezichtvak te leren. Daarbij vinden wij de durf en de wil om je te ontwikkelen tot een stevige toezichthouder belangrijk.

Wat bieden wij?

  • Een bruto maandsalaris op basis van een 36-urige werkweek, van minimaal € 3.935,54 en maximaal € 5.564,56 in schaal 11. Voorgaande bedragen zijn gebaseerd op de Cao Provinciale Sector met een looptijd tot en met 31 december 2023. Momenteel vinden de onderhandelingen plaats over een nieuwe Cao die geldt met ingang van 1 januari 2024. De salarisbedragen daarin zullen naar verwachting op een hoger niveau liggen;
  • Individuele Keuze Budget (IKB) van ca. 22%, incl. vakantiegeld (8%) en een structurele eindejaarsuitkering (8,3%). Dit budget komt bovenop je vaste salaris en kun je laten uitbetalen wanneer jij hier behoefte aan hebt. Of je kunt het inzetten voor de aankoop van bv. een fiets, sportabonnement of extra verlof;
  • Mogelijkheden om gedeeltelijk flexibel en plaats onafhankelijk te werken;
  • PBDI budget van € 5.000,- voor de looptijd van 5 jaar met voldoende mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen;
  • Pensioensopbouw bij ABP;
  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op verlenging voor onbepaalde tijd.

Werken bij de Provincie Limburg is verrassend anders

Wie werkt bij de Provincie Limburg, werkt voor het welzijn en de welvaart van Limburg en de Limburgers. Resultaten boeken met impact is hierbij onze gezamenlijke missie. Dit doe je in een omgeving waarin je je met een schat aan cultureel erfgoed en toeristische trekpleister vrijwel op vakantie waant. Noord-Limburg heeft het natuurrijke Land van Peel en Maas en de vennen en stuifduinen in de Maasduinen. Midden-Limburg heeft het grootste aaneengesloten watersportgebied van Nederland, de Maasplassen. En in Zuid-Limburg is er het groene Heuvelland.

De Provincie Limburg groeit naar een open, lerende overheidsorganisatie, waar ruimte is voor professionals om innovaties na te streven samen met relevante partners. Dit vraagt eigen verantwoordelijkheid van medewerkers voor hun eigen ontwikkeling. De Provincie Limburg ondersteunt krachtig persoonlijke ontwikkeling en verwacht daarbij ook initiatief en inspanningen van haar medewerkers.

Overige informatie

De geselecteerde kandidaat zal aan het einde van de selectieprocedure van ons het verzoek krijgen om een VOG aan te vragen bij de gemeente en na goedkeuring van Justis aan ons te overleggen.

Voor deze functie geldt het risicoprofiel integriteit.

Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.


Solliciteren

Wij zien jouw sollicitatie graag uiterlijk 30 juni  a.s. tegemoet. Je kunt reageren via onderstaande button 'Solliciteren'

Meer informatie

Wil je eerst meer weten over de vacature? Neem vrijblijvend contact op met Jos Even, Teammanager Advies, Projectcontrol, en Gemeentetoezicht via telefoonnummer +31(0) 6 10 098 802.