Op 28 november jl. stond het Nationaal Stationscongres in Venlo dan ook in het teken van de transformatierol van stationsgebieden, met bijzondere aandacht voor Limburg Centraal. Limburg Centraal richt zich op de zes steden: Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen, Roermond, Weert en Venlo. Het doel is om binnen 1,5 kilometer van deze stations 30.000 nieuwe woningen te realiseren tot en met 2040. Hiermee wordt niet alleen de leefbaarheid en duurzaamheid van deze steden verstrekt, maar worden ze ook aantrekkelijker.
Duurzame verstedelijking
Na de opening door dagvoorzitter Frenk van der Linden en burgemeester Antoin Scholten (gemeente Venlo), deelde Like Bijlsma (Planbureau voor de Leefomgeving) haar inzichten over de kansen en uitdagingen bij het creëren van publieke meerwaarde rondom stations. Daan Klaase (Manager Planontwikkeling en Onderzoek bij NS Stations) vertelde aan de hand van voorbeelden in het land hoe stations de schakel kunnen zijn voor verstedelijking en woningbouw.
Debatpanel
Gedeputeerden Theuns en Kuntzelaers namen deel aan het debatpanel, waar ze samen met Hettie Politiek (programmadirecteur Grootschalige Woningbouw bij VRO), Henk Meeldijk (Secretaris Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving) en Marianne Loof (Spoorbouwmeester) het gesprek aangingen over de kansen en uitdagingen voor Limburg Centraal. Ook de invloed van het vervoer van gevaarlijke goederen over het spoor in relatie tot gebiedsontwikkelingen kwam uitgebreid aan bod.
Aan de slag
Het congres was een belangrijke stap in het verkennen van de mogelijkheden van stations als duurzame, multifunctionele hubs die niet alleen de woningnood kunnen verlichten, maar ook bijdragen aan een verbeterde leefbaarheid, economie en mobiliteit in de regio. Er is draagvlak voor de ambitie, maar het is zeker nog geen ‘kat in het bakkie’. We gaan aan de slag met de oproep om de relatie met economische ontwikkeling én met de leefbaarheid goed in kaart te brengen. In het nieuwe jaar zetten we de verstedelijkingsstrategie op en maken we samen zes businesscases.