Jaarverslag 2022: "En toen werd Koningsdag ineens het eerste grote evenement"

27 juli 2023

In het jaarverslag van de gouverneur over 2022 komen Limburgers aan het woord die iets bijzonders betekend hebben voor de provincie. Ze gaan in gesprek over wat 2022 voor hen bijzonder maakte. Deze keer gaan Bram Tankink en Servé Hermans het gesprek aan. Bram Tankink was tot 2018 profwielrenner, nu is hij New Business Development Manager Duurzaamheid bij Brightlands Chemelot Campus en projectleider van consortium BRIMM. Ook is hij betrokken bij de ontwikkeling van de 100% Limburg Bike. Servé Hermans is acteur en regisseur. Hij ontwierp het programma voor Koningsdag in Maastricht.

Op 27 april 2020 zou Koning Willem-Alexander zijn 53-ste verjaardag in Maastricht vieren. De coronapandemie zorgde ervoor dat het feest pas in 2022 kon doorgaan. Twee jaar later dus en drie jaar nadat Servé Hermans de vraag kreeg om Koningsdag in Maastricht te programmeren. Ondanks het uitstel vierde Nederland een uitbundige Koningsdag en werden Maastricht en heel Limburg op grootse wijze op de kaart gezet. Samen met Bram Tankink, die met de Brightlandscampussen op de koningsdagroute de innovatieve kant van onze provincie liet zien, kijkt Servé terug op deze bijzondere dag.

Deze vraag krijg ik waarschijnlijk geen tweede keer. Dat was Servés eerste gedachte toen hij door het projectteam van gemeente Maastricht gevraagd werd Koningsdag artistiek te programmeren. “Een leuke vraag én een geweldige uitdaging”, vertelt Servé. “We wilden de kracht van de regio laten zien, traditie én vernieuwing. Mijn rol was nieuw, bij andere koningsdagvieringen was er geen artistieke leiding. We moesten dus veel zelf uitvinden en ervaren. Daarbij moesten we steeds rekening houden met alle veiligheids- en andere eisen die er gesteld werden. In het begin vond ik dat weleens frustrerend, maar door de goede samenwerking met de mensen rond de koninklijke familie leer je begrijpen waarom sommige dingen niet kunnen. Ik kwam er al snel achter dat Koningsdag programmeren vooral tv maken is. Het moet interessante tv opleveren. Tegelijkertijd wil je een feestje maken voor de mensen in de stad. Daarom hebben we een extra programma gemaakt voor de mensen op de pleinen en in de stad.”

We wilden op Koningsdag juist ook de toekomstgerichte en duurzame innovatie in Limburg laten zien

Je wilde niet persé het traditionele Limburg tonen

“Zeker niet. We wilden juist ook de toekomstgerichte en duurzame innovatie in Limburg laten zien. Hoe we als euregionale regio denken én doen zonder grenzen. De stijl én de diversiteit van de stad. Dan ga je denken waar de mogelijkheden zitten, welke samenwerkingen je op gang kunt brengen. En dan kom je uit bij het COC, Brightlands, Oxygen, Universiteit Maastricht, het United World College, Zoervleis van Café Sjiek en de Mosa Meat-burger. Dan koppel je Koninklijke MOSA aan de mensen van Regalo en ontstaat er een prachtig betegelde Poort van Europa. Maar ook de harmonieën en schutterijen, het Mestreechs Volleks Tejater, vlaai en wijn horen bij Koningsdag in Maastricht.” Bram: “Toen ik door Servé gevraagd werd om deel uit maken van de route met de op Brightlands Chemelot Campus ontwikkelde 100% Limburg Bike, leek me dat wel leuk. Je bent dan één poppetje in het geheel van zo’n dag, dacht ik. Ik had echter niet verwacht hoeveel zo’n optreden op Koningsdag losmaakt. Iedereen heeft het gezien. Ik heb ongelofelijk veel reacties gehad.

De materialen en technieken die in de 100% Limburg Bike zijn gebruikt, hebben veel potentie voor andere maakindustrieën

Waarom is de 100% Limburg Bike zo’n mooi voorbeeld van innovatie?

Bram: “Die fiets is op Brightlands Chemelot Campus ontstaan uit een samenwerking tussen Limburgse MKB-bedrijven, kennisinstellingen en het onderwijs. De hele waardeketen is betrokken bij de ontwikkeling. De voorvork is door CeraCarbon gemaakt van carbon en Dyneema®, ’s werelds sterkste vezel uit Geleen. De verbindingsstukken van titanium en magnesium worden 3D geprint op de campus. Er zitten sensoren in de fiets die bijvoorbeeld meten wat de eventuele schade is na een val. VDL en Ridley bouwen nu samen een lijn om de voorvorken te produceren, Defensie doet nu onderzoek naar de toepasbaarheid van magnesium 3D printen in defensiematerieel. De materialen en technieken die in de fiets gebruikt zijn, hebben veel potentie voor andere maakindustrieën. Denk aan de beveiligingssector, maar ook de autoindustrie of de lucht- en ruimtevaart. De Koning was erg geïnteresseerd in de fiets en het verhaal erachter. Nee, hij heeft er niet op gefietst, dat mocht niet van het protocol.”

Hoe hebben jullie Koningsdag zelf ervaren?

Bram: “Ik had niet verwacht dat het zo groot zou zijn, dat er zoveel mensen zouden zijn. Ik vond het spannend. Op zich ben ik wel wat camera’s gewend, maar nu was alles gescript. Dat is toch anders. Het heeft me ook verrast hoeveel impact onze aanwezigheid heeft gehad. Mensen spreken me nog steeds aan over de fiets. Vragen hoe het ermee is, of hij al in de winkel staat. Koningsdag was voor ons echt een deadline. De fiets moest dan af zijn. Wat dat betreft kwam corona ons niet zo slecht uit.” Servé: “Door corona voelde de aanloop voor mij raar. Een beetje met de handrem erop. We hadden zo naar 2020 toegewerkt, dat de energie er een beetje uitging nadat Koningsdag door de pandemie tot twee keer toe werd uitgesteld. Toen carnaval toch mocht, begon het weer te kriebelen. En toen werd Koningsdag ineens het eerste grote evenement. Voor veel mensen voelde het als een soort ‘Bevrijdingsdag’. Eindelijk weer een feest. Op de dag zelf was ik verbaasd over de massa mensen. Die foto’s van een overvol Vrijthof, dat was zó geweldig. Er hing een fantastische vibe in de stad. Het is zo bijzonder dat alles wat je bedacht hebt op zo’n dag samenvalt tot één kloppend geheel. Voor mij was het heel spannend of alles volgens planning verliep. We moesten vóór het 1-uur journaal op het podium op het Vrijthof staan en dat is gelukt. Zelf heb ik er eigenlijk weinig van meegemaakt. Ik liep voorop om alle onderdelen ‘aan te zetten’. Ik heb ook niets teruggekeken, stel dat het tegenvalt. In mijn herinnering was het een perfecte dag.”

Zie ook

De volledige interviewreeks is terug te lezen in het jaarverslag van 2022. Samen met talloze foto’s, interessante weetjes en cijfers geven ze u een goede indruk van 2022.