Limburg X Limburg
De gelijkenissen aan de twee kanten van de Maas zijn erg groot. ‘De’ Limburgen delen niet alleen dezelfde naam. Ze delen de Maasoevers, gelijkaardige landschappen en dezelfde joviale inborst - met de Limburgse gastvrijheid als meest vermaarde exponent. Daarom willen de twee provincies hun toeristisch aanbod nauwer op elkaar afstemmen, onder andere door fiets- en wandelpaden op elkaar aan te sluiten en promotie te maken voor toeristische beleving in de twee provincies
Stephan Satijn: "Achter de vlaai en het carnaval ontdek je mensen met gelijkaardige karakters en ambities. Met Belgisch-Limburg delen we dezelfde doelgroepen op de vrijetijdsmarkt. Dus waarom elkaar voor de voet lopen als de krachten gebundeld kunnen worden?" Igor Philtjens sluit zich daar bij aan en ziet kansen voor wederzijdse promotie: "Elk weekend zoeken we met zijn allen naar leuke activiteiten en tips terwijl er vlak over de Maas een nieuwe wereld voor het rapen ligt. We delen dezelfde levensvreugde, wanneer we die vermenigvuldigen worden we er allemaal beter van. Want Limburg X Limburg, da's dubbel genieten."
Twee landen, één internationale bestemming
Volgens Igor Philtjens maakt meer samenwerking komaf met onnodige concurrentie en stimuleert ze net kruisbestuiving. "Door het aanbod promotioneel samen te brengen wordt het eenvoudiger om Limburg als een uniek grensoverschrijdend merk met twee bijzondere helften te profileren op de internationale vrijetijdsmarkt. Daarbij denken de gedeputeerden meerbepaald aan de regio Noordrijn-Westfalen, waar meer dan 18 miljoen potentiële gasten wonen." Stephan Satijn gelooft daarbij in de kracht van eenduidigheid: "Voor Duitsers is het vaak moeilijk om het verschil te zien tussen Nederlands en Belgisch Limburg. Door onze gezamenlijke merkbekendheid te verhogen en samenwerking te stimuleren, nemen we de spraakverwarring weg en vervangen we die door gezamenlijke meerwaarde."
Uit de cijfers blijkt alvast dat Duitsers alsmaar vaker de weg naar hier vinden. Sinds 2019 steeg het aantal Duitse gasten in Belgisch-Limburg maar liefst met 53,7%. Uit onderzoek door Nederlands-Limburg blijkt dat Duitsers vooral worden aangetrokken door de kwaliteitsvolle routepaden, hoogwaardige verblijfsaccommodatie en het rijke culinaire aanbod. Met gezamenlijke campagnes willen de gedeputeerden de interesse bij de Duitse gast verder vergroten. De Maas wordt daarbij de voornaamste verbinder, met de Maasfietsroute, de vele attracties, het culinaire aanbod en zelfs een grensoverschrijdende wijnregio met Beschermde Oorsprongbenaming (BOB), de Maasvallei-wijn.
Kloppend hart van Europa
Volgens de gedeputeerden, liggen er nog meer kansen, voorbij het toerisme. Stephan Satijn: "In eigen land zijn we misschien uithoeken, in Europese context zijn we een nieuw middelpunt voor een evenwichtig en gezond leven. Beide Limburgen bewijzen vandaag al hoe levenskwaliteit en welvaart hand in hand gaan. Limburg is een verademing voor wie ons bezoekt én voor wie hier woont. Hier connecteren we weer met wat echt telt. Limburg doet ons goed." Igor Philtjens sluit zich daar bij aan: "Ik ben ervan overtuigd dat we door bruggen te bouwen over de Maas, figuurlijk en letterlijk, van deze regio het bonkend hart van Europa kunnen maken. We hebben stedelijkheid én florerende natuur, we hebben erfgoed en innovatie, wij ondernemen én genieten van het leven. Kortom, in Limburg is het én én, zonder de of."