Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde Mobiliteit in Limburg, is blij met de prijzen van Vattenfall: “Ondanks dat elektriciteit flink duurder is geworden, gaat de prijs bij de nieuwe laadpalen maar een klein beetje omhoog. Deze gaat van 33,52 cent naar 35,07 cent per kilowattuur (kWh). Met deze lage laadtarieven blijft openbaar laden in onze provincie betaalbaar. Zo maken deze publieke laadpunten elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk."
De afgelopen jaren zijn in Limburg en Brabant in totaal meer dan 37.000 openbare laadpunten geplaatst. Door de nieuwe aanbesteding groeit het aantal de komende vier jaar naar 59.000 stuks. Vattenfall, dat ook de eerste twee reeksen laadpalen plaatste, was één van vier kandidaten. Het bedrijf had het beste aanbod, oordeelde een speciaal in het leven geroepen beoordelingscommissie. De beide provincies besteden de laadinfrastructuur aan namens de betrokken gemeenten.
Hoogste laadbehoefte
De uitbreiding van de laadinfrastructuur in beide provincies sluit nauw aan bij de energietransitie. Bij de aanbesteding stelden beide provincies hoge eisen op het gebied van onder meer cyberveiligheid, prijstransparantie en gebruikersgemak. Opvallend zijn, naast de forse uitbreiding van laadpunten, met name de plaatsing van nieuwe laadpunten op basis van het daadwerkelijk gebruik door rijders van elektrische voertuigen.
Daarbij wordt op basis van actuele gegevens gekeken waar de laadbehoefte het hoogst is. Daarnaast is er aandacht voor de verdeling van laadcapaciteit op basis van beschikbare energie (netbewust laden). Dit is een onderdeel van het Nationale programma ‘Slim laden voor iedereen’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Netbewust laden
Brabants gedeputeerde Bas Maes (Klimaat & Energie): “Met de afspraken spelen we in op de uitdagingen van de energietransitie. We stappen langzaam maar zeker van fossiele brandstoffen over op hernieuwbare energie. Mooi dat we bij de uitbreiding van de laadpunten rekening houden met de netschaarste, door netbewust laden te introduceren.”
Dat laatste was een grote wens van netbeheerder Enexis. Het stroomnet kan de toenemende vraag op piekmomenten niet altijd aan. Op die momenten neemt de laadsnelheid van de nieuwe laadpunten tijdelijk af. “De praktijk leert dat elektrische rijders hier nauwelijks hinder van ondervinden, terwijl het net aanzienlijk ontlast wordt”, aldus Daphne Verreth, directeur Energiesysteem & Transitie bij Enexis.
Gebruiksgemak centraal
Voor Vattenfall is de gunning in Limburg en Noord-Brabant een mogelijkheid om te laten zien hoe het energieconcern inspeelt op de ontwikkelingen. Pieter van Ommeren, directeur bij Vattenfall InCharge: “Steeds meer particulieren en bedrijven stappen over op elektrische voertuigen. We zien ernaar uit om samen met onze partners het laadpalennetwerk verder te ontwikkelen en de huidige en toekomstige e-rijders zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij staat het gebruiksgemak centraal. Zo krijgen al onze nieuwe laadpalen een display met prijs- en laadinformatie. Verder is het door slim laden mogelijk om de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten, waarmee we het laadnetwerk uitbreiden en zo goed mogelijk inspelen op de piekmomenten”