Het startschot van de campagne werd gedaan door voormalig topwielrenster Leontien van Moorsel. Ze roept forenzen op te switchen van de auto naar de fiets. Want fietsen geeft je een goed gevoel en je verbrandt calorieën. Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de mensen op fietsafstand van het werk woont (tot 7,5 kilometer) en nog eens een kwart op e-fietsafstand (7,5 – 15 kilometer). De campagne motiveert deze groep door in te spelen op met name de mentale winst van het fietsen.
Bereikbaarder en verkeersveiliger
“De Provincie Limburg wil een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg. Voor iedereen. Dat vinden we belangrijk”, aldus Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde Mobiliteit van Limburg. “Het doel is een provincie met een duurzamer, leefbaarder, aantrekkelijker en slimmer mobiliteitssysteem. Daarom stimuleren we onder meer het gebruik van de fiets. Fijn dat deze campagne die ambitie ondersteunt.”
De campagne IkSwitch.nu start op verschillende kanalen: van radiocommercials op L1 tot busreclame en van social media campagnes tot abri’s en print. Op de website www.ikswitch.nu staat een tool die persoonlijk inzicht geeft in wat het switchen naar de fiets kan opleveren in termen van tijd, geld, calorieverbruik en CO2-uitstoot. Daarnaast wordt hulp geboden bij het switchen als men daar behoefte aan heeft.
Provincies verenigen krachten
De campagne is een samenwerking van de provincies Noord-Brabant en Limburg, verenigd in SmartwayZ.NL; hét innovatieve mobiliteitsprogramma in Zuid-Nederland. SmartwayZ.NL zet zich in voor het bundelen van kennis, het faciliteren van samenwerking en het ontwikkelen van innovatieve en schaalbare oplossingen om de mobiliteitstransitie in Zuid-Nederland te bevorderen. Partners in het netwerk zijn onder andere het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.