Samenvatting
Vindt u dat er niet serieus naar u is geluisterd door de Provincie Limburg? Of dat u verkeerd bent geïnformeerd? Dan kunt u een klacht indienen bij de Provincie.
Toelichting
Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de Provincie Limburg. Meestal gaat het om gedrag van een bestuurder of ambtenaar. Een reden kan zijn dat u vindt dat u aan het lijntje wordt gehouden. Of dat u verkeerd of helemaal niet bent geïnformeerd.
Uiteraard doen bestuurders en medewerkers van de Provincie Limburg hun uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en uw belangen zo goed mogelijk te behartigen. Helaas is het niet altijd te voorkomen dat u desondanks ontevreden bent over de wijze waarop u behandeld bent. In deze gevallen heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen. De Provincie Limburg neemt alle klachten serieus en zal elke klacht zorgvuldig afhandelen. Alleen op deze manier kan de Provincie Limburg immers leren van eventuele gemaakte fouten.
Het wettelijk kader bij de afhandeling van klachten door bestuursorganen wordt gevormd door hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Onderdelen van hoofdstuk 9 Awb komen in onderstaande vragen en antwoorden aan de orde. Het betreft echter geen uitputtende beschrijving van dit hoofdstuk.
Wet- en regelgeving
- Algemene wet bestuursrecht
- Wet Nationale ombudsman
- Reglement bezwaren en klachten Provincie Limburg 2022
Meer informatie
Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. Het is geen voorwaarde dat u een inwoner bent van de provincie Limburg. De behandeling van uw klacht kost niets.
- U kunt een klacht indienen naar aanleiding van de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid ten opzichte van u of een ander heeft gedragen. Bij de Provincie Limburg kan het gaan om een gedraging van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten of de Commissaris van de Koning (hierna wordt kortheidshalve gesproken over de Provincie Limburg). Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
- Voorbeelden van gedragingen die voor u aanleiding kunnen zijn om een klacht in te dienen zijn het niet of te laat beantwoorden van uw brief of verzoek om informatie, het niet nakomen van toezeggingen, het verstrekken van onjuiste of onvolledige informatie of beledigend of discriminerend gedrag.
- U kunt bijvoorbeeld niet klagen over algemeen provinciaal beleid. Ook is het niet mogelijk om een klacht in te dienen tegen een gedraging waartegen door u bezwaar gemaakt had kunnen worden of waartegen door u beroep kan of kon worden ingesteld. Klachten tegen (bestuurders of medewerkers van) gemeenten of waterschappen kunnen niet bij de Provincie Limburg worden ingediend maar moeten bij de betreffende gemeente of waterschap worden ingediend.
- Een schriftelijke klacht moet aan de volgende eisen voldoen:
- De klacht is maximaal 1 jaar oud.
- Het gaat niet om een kleine aanklacht.
- Er is geen andere manier om uw aanklacht naar voren te brengen. Bijvoorbeeld via een klachtenprocedure (bij een klachtencommissie), via bezwaar en beroep of via een andere gerechtelijke procedure. Zo kunt u geen klacht indienen als uw aanvraag voor het bouwen van een schuur of het houden van een evenement is afgewezen. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure.
De Provincie Limburg is niet verplicht de klacht te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanklacht te klein is.
- U kunt uw klacht online indienen via het klachtenformulier.
- U kunt ook mondeling of schriftelijk uw klacht indienen bij de Provincie. Als u een mondelinge klacht indient, zult u in de meeste gevallen het (vrijblijvende) verzoek krijgen om (de gronden van) uw klacht op papier te zetten (of het contactformulier in te vullen) en toe te zenden.
- In alle gevallen ontvangt u een schriftelijke bevestiging. U weet dan dat uw klacht in behandeling is en wordt geïnformeerd over het verdere verloop van de procedure.
- In uw klacht staat: uw naam en adres; de omschrijving van de gedraging of klacht; tegen wie de klacht wordt ingediend en de reden van uw bezwaar.
- De servicedesk registreert de klacht en leidt deze door naar het team Rechtsbescherming van de Provincie Limburg.
- Als u een schriftelijke klacht wilt indienen, kunt u deze klacht toezenden aan:
Servicedesk Provincie Limburg
Antwoordnummer 1100
6200 VB Maastricht
- Een schriftelijke klacht moet worden ondertekend en moet tenminste de naam en het adres van de klager, de dagtekening van de klacht en een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht bevatten. Bovenstaande voorwaarden volgen uit artikel 9:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuur (Awb).
Een klacht moet binnen tien weken na ontvangst afgehandeld zijn. De afhandeling van de klacht kan voor ten hoogste vier weken verdaagd worden. Als de Provincie Limburg van deze mogelijkheid gebruik maakt ontvangt u daarover schriftelijk bericht.
- U kunt geen bezwaar maken of beroep aantekenen tegen de beslissing.
- De Provincie Limburg is aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Als u het niet eens bent met de beslissing op uw klacht of deze beslissing niet tijdig wordt genomen, kunt u de Nationale Ombudsman verzoeken een onderzoek in te stellen. U wordt hierover in de beslissing op uw klacht nader geïnformeerd. Ook kunt u kijken op de internetpagina van de Nationale Ombudsman of bellen met het gratis telefoonnummer 0800 - 33 55 555.
- U kunt pas met succes naar de Nationale Ombudsman gaan, nadat u uw klacht bij de Provincie Limburg heeft ingediend. Het heeft dus geen zin om rechtstreeks naar de Nationale Ombudsman te gaan omdat de Nationale Ombudsman uw klacht naar de Provincie Limburg zal doorsturen.