De Provincie Limburg wil het onderwijs stimuleren om het voor (toekomstige) werknemers, werkzoekenden en werkgevers vanzelfsprekender én gemakkelijker te maken om over de grens te leren en te werken.
Voor wie
Hoofdstuk 2 Impuls Euregionaal Onderwijs in PO en VMBO:
- Leerlingen in het PO en VMBO.
- Schoolbesturen van basisscholen en/of scholen waar VMBO onderwijs wordt gegeven, gelegen in de provincie Limburg.
Hoofdstuk 3 Innovatie ketensamenwerking Euregionaal Onderwijs:
- Leerlingen in het PO, VO, MBO en HBO.
- Schoolbesturen in het PO, VO, MBO en HBO gelegen in de provincie Limburg.
Waarvoor
Het onderwijs vormt een hele belangrijke component in het actieplan via de lijn ’Versterken Euregionaal Onderwijs‘. Een goede voorbereiding op de Euregionale arbeidsmarkt begint in het onderwijs.
Hoofdstuk 2 van deze subsidieregeling is er op gericht om het Euregionaal Onderwijs te implementeren binnen scholen in het PO en om leerlingen in het VMBO de kans te bieden om hun niveau Duits en/of Frans volgens de internationale normen te laten certificeren.
Hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling is erop gericht om scholen in het PO, VO, MBO en HBO te ondersteunen in het op een vernieuwende manier vormgeven van ketensamenwerking / creëren van een doorlopende leerlijn (dus bijvoorbeeld school uit PO met school uit VO, VMBO met MBO of VO met HBO) op het gebied van Euregionaal Onderwijs.
Voorwaarden om een subsidie te kunnen krijgen zijn onder andere:
Hoofdstuk 2:
Basisscholen:
- Per basisschool nemen minimaal twee docenten deel aan de scholing Duits en/of Frans. Indien een schoolbestuur binnen één subsidieaanvraag voor minimaal 4 basisscholen een aanvraag indient, dan dient de verhouding tussen het aantal docenten dat deelneemt aan de scholing Duits en/of Frans en het aantal basisscholen minimaal 1,5 te zijn.
- De implementatie van het Euregionaal Onderwijs moet uiterlijk 1 september 2019 starten.
Voor VMBO scholen:
De aan het project deelnemende leerlingen hebben een aantoonbaar hoger niveau in de taal Duits en/of Frans behaald dan dat zij in het reguliere programma zouden behalen. Dit wordt aangetoond door het overleggen van de door de deelnemende leerlingen tijdens het schooljaar 2017-2018 en/of 2018-2019 behaalde certificaten voor Goethe of Delf examens bij respectievelijk het (door) Goethe (gedelegeerde) Instituut of het Institut Français.
Hoofdstuk 3:
- Aanvrager werkt binnen het project samen met minimaal 1 school uit een andere onderwijslaag (dus bijvoorbeeld samenwerking tussen PO en VO, VMBO-MBO en VO-HBO).
- Het project dient innovatief te zijn.
- Indien voor het slagen van het project andere stakeholders van belang zijn, dan dienen deze voorafgaand aan de indiening van de subsidieaanvraag betrokken te zijn.
Voor de volledige voorwaarden adviseren wij u naar de volledige tekst van de regeling te kijken.
Uiterlijk 31 juli 2019 moet de aanvraag door de Provincie zijn ontvangen.
Tot 1 augustus 2019.
Subsidieregeling en documenten
Oude versie regeling
De inhoud van de informatie op deze pagina is met zorg samengesteld. Deze informatie kan echter afwijken van wat er in de subsidieregeling is opgenomen. Bekijk daarom de volledige tekst van bijgevoegde subsidieregeling voor alle criteria, voorwaarden en verplichtingen. Mochten er zich onverhoopt afwijkingen voordoen tussen de informatie op deze pagina en wat er in de subsidieregeling staat, dan moet u uit gaan van de tekst in de subsidieregeling. De tekst in de subsidieregeling is leidend.