Goedenavond, welkom allemaal bij dit webinar over het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan Maastricht Aachen Airport Proefdraaien.
In de volksmond ook wel afgekort tot het PIP.
Mijn naam is Lars Hamers, ik ben werkzaam bij de provincie Limburg en ik mag vanavond deze avond voor u aan elkaar praten.
Zoals de meesten van u weten is aan dit ontwerp PIP een voorontwerp voorafgegaan.
Dat voorontwerp heeft begin 2022 ter inzage gelegen en de daarop ontvangen inspraakreacties zijn meegewogen en waar mogelijk in het ontwerp Inpassingsplan meegenomen.
Op 12 december jongstleden heeft Gedeputeerde Staten ingestemd met het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan Maastricht Aachen Airport Proefdraaien.
Dit ontwerp PIP ligt nu samen met het ontwerp Besluit Hogere Waarden Industrielawaai en de ontwerp Omgevingsvergunning Activiteit Milieu
ter inzage tot en met 8 februari 2024.
Vanavond gaan we tijdens dit webinar een aantal onderwerpen toelichten.
Dat doe ik niet alleen, daarvoor heb ik een aantal collega's hier aan tafel zitten en die ga ik even kort aan u voorstellen.
Links naast mij zit Yvan Vavier. Yvan is senior beleidsmedewerker Energie en Ruimte bij de Provincie Limburg.
Hij zal zometeen als eerste toelichten hoe het ontwerp PIP MAA in elkaar zit.
Naast Yvan zit Jeroen van Rooij. Jeroen is senior beleidsmedewerker Wonen en Leefomgeving bij de Provincie Limburg.
Hij zal een en ander toelichten over het geluid. Naast Jeroen zit Jack Balendonk.
Jack is vergunningverlener Milieu bij de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg.
Jack gaat jullie meer vertellen over het ontwerp Omgevingsvergunning Activiteit Milieu.
Heel fijn dat u er vanavond bent en dat u de moeite neemt om in te loggen en dit webinar te volgen. Het is een interactief webinar, en dat wil zeggen dat u via de chat
vragen mag stellen. Dat kan u niet doen per microfoon, maar in de chat en dat is heel duidelijk in beeld weergegeven waar dat kan, en dan kunt u gedurende de presentaties en gedurende deze avond een vraag stellen.
Wij gaan die vragen zo goed als mogelijk achter de schermen van antwoord voorzien en die komen hier bij mij binnen op de iPad, en dan ga
ik ze voorleggen aan de drie tafelgasten. Mogelijkerwijs kan het voorkomen dat we een
aantal vragen vanavond niet kunnen beantwoorden. Daar komen we dan later op terug en ik zal er
later op de avond ook wat meer over vertellen over hoe dat proces precies in zijn werk gaat.
Ik wil u er ook op attenderen dat vragen over persoonlijke situaties, over uw eigen situatie
thuis, etcetera, hier niet gesteld kunnen worden. Daar heeft u ook een later moment voor en de
gelegenheid om die vragen te stellen, ook daar informeren we u later op deze avond over.
En verder willen we u toch verzoeken om tijdens dit webinar geen politieke vragen te stellen, want ook
die kunnen wij niet van antwoord voorzien. Dan gaan we langzaam naar de inhoud van deze avond. Er is
een speciale website en dat is www.limburg.nl/pipmaaproefdraaien. Daar heeft u wellicht
al eens een keer het filmpje gezien. Een filmpje wat gemaakt is over het PIP MAA proefdraaien, en waar
hebben we het dan precies over. In een kort tijdbestek nemen we u mee naar het filmpje over de
precieze onderwerpen en waar we het vanavond over gaan hebben. Dat filmpje wordt nu ingestart.
Ja, dat was de eerste video van deze avond en zoals u op het laatst van de video zag, kunt u die video ook weer terugvinden op de website.
En wellicht had u hem dus al een keer gezien, maar altijd goed om nog eens een keer te kijken waar we het nou precies over hebben.
Zoals gezegd gaan we het hebben deze avond over drie presentaties, drie onderwerpen.
Die onderwerpen die zijn het ontwerp PIP MAA, het ontwerp Hogere Waarde Geluid...
...en de ontwerp Omgevingsvergunning Activiteit Milieu. En we beginnen vanavond bij de toelichting van collega Yvan Vavier.
En Yvan is beleidsmedewerker Energie en Ruimte en die gaat in zijn presentatie meer in op het ontwerp PIP MAA.
Zoals gezegd kunt u tijdens de presentatie uw vragen stellen via de chat.
Doe dat vooral, houdt u niet tegen en ga gewoon uw vraag stellen.
Dat mag aan het begin van de presentatie, dat mag ook aan het einde van de presentatie.
Wij nemen al die vragen mee en komen met een antwoord nu vanavond of later online.
Dan zou ik zeggen, dan gaan we luisteren naar de presentatie van Yvan en dan mag die ook worden ingestart.
Graag vertel ik u iets over het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan Maastricht Aachen Airport Proefdraaien.
Ik neem u mee van ‘Wat is nu een Provinciaal Inpassingsplan?
Wat is de aanleiding van dit plan? Het doel?
Wat zijn de belangrijkste onderdelen?
Wat zijn de aanpassingen tussen het zogenaamde voorontwerp
en het huidig ontwerp-plan?
Ik neem u mee wat de vervolgstappen
zijn en wat nog acties zijn die open staan.
Wat is een Provinciaal Inpassingsplan? Een Provinciaal Inpassingsplan is gelijk aan een gemeentelijk bestemmingsplan.
Een plan wat de juridische beperkingen en mogelijkheden op
een perceel vastlegt.
U moet het vergelijken met bijvoorbeeld een gemeentelijk bestemmingsplan waarin staat hoe hoog een gebouw mag worden.
Het Provinciaal Inpassingsplan Maastricht Aachen Airport legt
vast dat er een luchthaventerrein mag plaatsvinden op de luchthaven.
Het vormt daarmee ook de basis om vergunningen te verlenen.
Provinciale Staten stelt het Inpassingsplan vast en dit gaat voor op
de gemeentelijke bestemmingsplannen van Meerssen en de gemeente Beek.
Bijzonderheid is dat het plan vóór 1 januari ter inzage is gelegd en daarmee gaat
de behandeling verder op basis van de Wet ruimtelijke ordening
..en niet op basis van de Omgevingswet die per 1 januari is ingetreden.
Waar bestaat het plan daadwerkelijk uit?
Het plan bestaat uit drie onderdelen: een kaart, regels en toelichting.
De kaart vindt u op www.ruimtelijkeplannen.nl.
Maar ook analoog als u de gemeentehuizen of ons Gouvernement bezoekt.
De kaart geeft aan welke bestemmingen op een perceel rusten.
Die bestemmingen corresponderen weer met de regels die u vindt.
En de toelichting geeft aan van waarom gelden
die regels daar en wat is daar de aanleiding voor?
En ook welke onderzoeken hebben daarvoor plaatsgevonden
en die vindt u vaak terug in een scala aan bijlagen.
Wat regelt nu eigenlijk het Provinciaal Inpassingsplan?
Het Provinciaal Inpassingsplan
regelt enerzijds de bestemmingen op de luchthaven.
Anderzijds regelt zij ook een regeling ten aanzien van het grondgebonden geluid.
Grondgebonden geluid is
het geluid op de luchthaven anders dan het luchtgebonden geluid.
En dat is het natuurlijk goed om
te weten wat het luchtgebonden geluid is.
Dat zijn de vliegbewegingen en met name
alles wat speelt rondom het opstijgen..
..en landen van de vliegtuigen en met name ook het taxiën en ook
het proefdraaien voor de start.
Daar gaat het Provinciaal Inpassingsplan, de omgevingsvergunning activiteit milieu..
..en het besluit hogere grenswaarden niet over, maar daar gaat
het Luchthavenbesluit over.
Wat zijn nu de concrete aanleidingen om
nu een Provinciaal Inpassingsplan ter inzage te leggen?
Het is een algemene verschijning in de vliegtuigwereld dat propellervliegtuigen uitgefaseerd worden en dat daar straalmotoren voor terugkomen.
Met name onderhoudsbedrijf SAMCO wil die ook gaan onderhouden.
Bij onderhoud dient er ook geproefdraaid te worden.
Dat kan nu enkel in het vigerende bestemmingsplan…
op de proefdraailocatie langs de A2.
Maar ook op de locatie voor SAMCO is dat gewenst.
Daarbij is proefdraaien met straalmotoren in het kader van
de Wet geluidhinder een geluidzoneringsplichtige activiteit…
wat we ook in het bestemmingsplan moeten vastleggen.
Dus u zult duidelijk zien dat wij ook
een geluidszone gaan introduceren.
Dat vormt dan ook meteen de twee doelen die dit plan heeft.
Ik lees ze toch even op.
Het doel een is voor de proefdraaiplaats naast
de A2 en voor de proefdraaiplaats op..
..het C-platform een juridisch-planologische regeling
te treffen voor het proefdraaien met propeller- en straalmotoren.
..en rond de luchthaven een actuele geluidszone vast te leggen die..
..de geluidsruimte voor de grondgebonden activiteiten van Maastricht
Aachen Airport vastlegt.
En daarmee heeft u ook
meteen de twee belangrijkste onderdelen te pakken.
Het gaat primair om de proefdraailocaties die we gaan bestemmen en om de geluidszone waar u een bestemming voor terug vindt.
Ik neem u even mee naar de exacte ligging van
de proefdraailocaties.
Een proefdraailocatie, net al gememoreerd, is de locatie langs de A2.
U herkent het aan de be geluidswal en de betonnen randing die daarboven zit…
als u op de A2 rijdt.
De tweede proefdraailocatie is voor de loodsen van SAMCO, het onderhoudsbedrijf gevestigd op Maastricht Aachen Airport.
In het voorjaar van 2022 hebben
we een voorontwerp van dit plan gepubliceerd.
Dat treft u nog steeds aan op onze website.
En daar hebben we ook een regeling opgenomen over het proefdraaien.
Dit was een regeling waarbij uitgegaan
werd van vijftig keer proefdraaien op full power, ...
..200 keer proefdraaien op zogenaamde cruise setting.
Dat is de normale vliegsnelheid.
En 400 keer op stationair draaien.
Op dat voorontwerp zijn ook inspraakreacties ontvangen.
Net geen 400.
En die zijn ingediend door omwonenden, …
veruit het meeste, andere overheidsinstanties, belangenorganisaties
en bedrijven. Die inspraakreacties hadden…
..als boventoon van ‘beperk de hinder’ en voor ons bestuur was
dat een duidelijk signaal om hernieuwde gesprekken op te starten..
..met het vliegveld, om te kijken van ‘hoe kunnen wij
die hinder daadwerkelijk verminderen’?
De gesprekken tussen ons en het vliegveld hebben geresulteerd
in vijf maatregelen om de hinder te beperken.
De duur van het proefdraaien wordt beperkt.
Het aantal proefdraaibeurten wordt voor de cruise setting teruggebracht van 200 naar 100 en voor stationair draaien van 400 naar 200.
Het aantal full power proefdraaibeurten wordt verhoogd, ...
…op verzoek van SAMCO, van 50 naar 62.
Daarbij is er door het vliegveld al grondmaterieel aangeschaft om
het motorgebruik van vrachtvliegtuigen te beperken,
wordt er geluidsabsorptie aangebracht..
..op met name de paardenloods om reflectie van geluid te voorkomen.
En is er nadrukkelijk uitgesproken
dat de keuze tussen de locatie langs de A2..
..of de locatie voor de SAMCO-loods windafhankelijk plaatsvindt.
Ik gaf u zojuist de nieuwe aantallen..
..proefdraaibeurten plaats en die vindt u concreet terug in artikel
6.5.1. van het ontwerp PIP.
Ander belangrijk punt wat het Provinciaal Inpassingsplan behandelt is
dus de geluidszone.
Collega Jeroen van Rooij gaat daar uitvoerig op in.
Ik attendeer u er alleen op dat u in artikel
16.1.1. van het PIP daar de regeling voor ziet.
Een nog openstaande actie is dat op verzoek van Provinciale Staten er nog een onderzoek naar..
..de effecten en haalbaarheid van een zogenaamde GRE, een Ground Run-up Enclosure, plaatsvindt.
Dat is een installatie die proefdraaien binnen
drie wanden mogelijk maakt, waardoor de hinder beperkt kan worden.
Dat willen wij afronden voordat het PIP wordt vastgesteld, zodat de resultaten meegenomen kunnen worden in de beraadslaging daarbij.
Hoe ziet de vervolgprocedure er uit? Tot 8 februari..
..bent u in de gelegenheid om zienswijzen in te dienen.
Op basis van die zienswijze nemen Provinciale Staten
een besluit over het PIP.
En daarna is er beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State.
Mocht u het met dat besluit niet eens zijn.
Ja, dank Yvan voor deze eerste presentatie.
En wellicht had u thuis wat last van een haperend beeldscherm.
Dat is vervelend en dat is nu eenmaal bij een live-uitzending dat we daar niet altijd meteen grip op hebben.
We proberen te werken aan een oplossing.
We weten dat de audio gewoon soepel doorliep en we hopen dus ook dat u de presentatie goed heeft kunnen volgen.
Aan het begin van dit Webinar zei ik al, deze hele uitzending komt op een later tijdstip ook nog online te staan.
En dan zullen we ervoor zorgen dat het beeld dan wel zonder hapering online staat.
Deze presentaties zijn eerder opgenomen en we weten dat deze beelden gewoon goed zijn.
Yvan, ik ga eens even kijken of er al vragen binnen zijn op mijn scherm.
Dat is nog niet het geval, maar ik heb wel alvast een vraag voor je.
Want we hadden van tevoren al even een Q&A klaar staan met vragen die veel gesteld zijn, ook in het verleden.
Yvan, ik zei het in het begin van de uitzending al. Het voorontwerp van het PIP, dat is in februari 2022 gepubliceerd.
Het daadwerkelijke ontwerp is op 28 december 2023 gepubliceerd. Waarom zat hier nou zoveel tijd tussen?
Wij hadden een ontwerpvergunning Wet natuurbescherming nodig van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Die is pas in, ja, afgelopen december gepubliceerd en pas daarna konden wij dit plan ter inzage leggen.
Dus daardoor hebben wij ook moeten wachten en heeft het die tijd geduurd die je net noemde.
Je zegt het al, die Wet natuurbescherming-vergunning. Waarom is die vergunning nodig voor dat ontwerp?
In die vergunning heeft het ministerie alle relevante natuuraspecten beoordeeld, waaronder stikstof.
In ons PIP refereren wij naar die vergunning.
En daarmee tonen we aan dat dit plan ook qua stikstof aanvaardbaar en daarmee haalbaar is.
Dus daardoor hebben wij het op die wijze gemotiveerd.
En het ontwerp PIP Maastricht Aachen Airport Proefdraaien, dat ligt nu ter inzage.
Mensen kunnen tot 8 februari desgewenst een zienswijze indienen.
Wanneer verwacht je dat indieners van zo'n zienswijze een antwoord gaan krijgen? Ja, dat vindt gelijktijdig plaats.
Als ook Provinciale Staten over het PIP gaan besluiten.
Alleen daarvoor zijn we weer afhankelijk van een definitieve Wet natuurbeschermings-vergunning.
Dus het tijdspad wat het ministerie daarin neemt, heeft ook invloed op ons tijdspad.
Dus we hebben de hoop dat het ministerie dat dit jaar gaat doen.
Daarna kunnen we Provinciale Staten het PIP ter behandeling voorleggen.
We zijn dus nog even afhankelijk van het ministerie.
Goed, Yvan. Ik ga nog eens even kijken of er vragen zijn binnengekomen op het scherm.
U kunt dus nog altijd uw vraag stellen via de chatfunctie die u weergegeven krijgt op het scherm.
Doe dat vooral. Wij zitten klaar om ze te beantwoorden.
En ik krijg door dat er over de eerste presentatie nog geen vragen zijn gesteld.
Dat maakt dat we doorgaan naar de tweede presentatie van deze avond.
En dan gaan we naar collega Jeroen.
Want die gaat iets vertellen in zijn presentatie over het ontwerp hogere waarden geluid.
En dan wil ik vragen aan de techniek om de tweede video in te starten.
Welkom bij de presentatie over het onderwerp geluid in het Provinciaal Inpassingsplan Proefdraaien MAA.
In deze presentatie
geef ik een toelichting..
..op wat de gevolgen zijn voor het geluid
in de omgeving van MAA..
..als gevolg van het vaststellen van het
Provinciaal Inpassingsplan proefdraaien.
In andere presentaties wordt meer ingegaan
op het proces van het
vaststellen van het Provinciaal
Inpassingsplan en op de milieuvergunning.
Voordat we op de inhoud ingaan..
..gaan we even terug naar de aanleiding voor het vaststellen
van dit Provinciaal Inpassingsplan.
De aanleiding is dat er binnen Maastricht Aachen Airport wordt
proefgedraaid met straalmotoren..
..door onderhoudsbedrijven op
de luchthaven van MAA.
De huidige milieuvergunning van MAA, staat echter alleen het proefdraaien met propellermotoren toe.
Ook wordt er in de praktijk op
twee locaties proefgedraaid..
..de proefdraailocatie aan de A2 en de proefdraailocatie op het C-platform, direct voor de onderhoudsbedrijven.
Maar het huidige bestemmingsplan staat proefdraaien slechts toe op één locatie: de proefdraailocatie aan de A2.
Bovendien krijgen
onderhoudsbedrijven steeds meer..
..vliegtuigen met straalmotoren in
onderhoud.
Kortom, er is een actualisatie van
de milieuvergunning
en van het bestemmingsplan nodig om
het proefdraaien met straalmotoren,
zoals dat nu plaatsvindt en nu en in
de toekomst mogelijk te maken.
Er moet dus in de bestemmingsplannen
het een en ander worden gewijzigd.
De belangrijkste wijziging is dat in de bestemmingsplannen
een geluidszone moet worden opgenomen..
..om het proefdraaien van vliegtuigen
met straalmotoren mogelijk te maken.
Dit volgt uit de Wet geluidhinder.
De geluidszone begrenst het geluid
van proefdraaiende vliegtuigen en..
..het geluid van alle andere grondgebonden
activiteiten binnen MAA.
Buiten de geluidszone mag
het geluid op een drukke dag niet meer dan 50 dB(A) bedragen.
Dit wordt vastgelegd
in het Provinciaal Inpassingsplan.
Hoe dat eruit
ziet, ziet u in de figuur achter mij.
In het grijs ziet u het gebied van de luchthaven en het oranje gebied ernaast geeft een geluidszone weer.
Buiten dit oranje gebied mag het geluid op
een drukke dag..
..dus niet meer
dan 50 dB(A) bedragen.
Binnen dit gebied kan het geluid meer bedragen en gelden er harde
grenswaarden voor het geluid op woningen.
De zogenaamde ‘hogere waarden’. Wat hogere waarden zijn leg
ik later in deze presentatie uit.
Grondgebonden geluid wordt veroorzaakt door proefdraaiende vliegtuigen en stroomvoorzieningen van stilstaande vliegtuigen.
De stroomvoorzieningen zijn nodig om het laadruim te koelen als een vrachtvliegtuig stilstaat tijdens het laden en lossen bijvoorbeeld.
Zo'n stroomvoorziening kan aan
boord zitten, dan noemen we dat een APU, een Auxiliary Power Unit.
Maar kan ook op de grond staan, dan noemen
we dat een GPU, een Ground Power Unit.
Andere activiteiten binnen de luchthaven die we meenemen
in de geluidszone maken minder geluid.
Dan moet u denken aan
installaties zoals airco's,..
..verkeer van en naar de luchthaven
en installaties voor het verjagen van vogels.
De zogenaamde bird control.
Het geluid van taxiënde vliegtuigen, startende en
landende vliegtuigen..
..wordt niet meegenomen in het Provinciaal
Inpassingsplan, maar wordt geregeld
in het Luchthavenbesluit dat op
dit moment in voorbereiding is.
De geluidszone is gebaseerd op de maximaal
representatieve bedrijfssituatie.
Simpel gezegd: de situatie gedurende een drukke dag.
Op alle andere dagen is het geluid
dus minder dan op die drukke dag.
In het geval van het PIP wordt het geluid
op een drukke dag vooral veroorzaakt door..
..proefdraaiende
vliegtuigen en combinatie met de APU's..,
..de stroomvoorzieningen aan boord van
de vliegtuigen.
Ook andere grondgebonden activiteiten
worden meegenomen, maar zijn minder bepalend.
Om een indruk te geven van hoe vaak zo’n
drukke dag voorkomt..
..ziet u in de slide achter mij een tabel met het aantal proefdraaibeurten dat per jaar kan voorkomen.
De maatgevende proefdraaibeurten zijn de proefdraaibeurten op het hoogste vermogen, de zogenaamde full power proefdraaibeurten.
Deze mogen maximaal 62 keer per jaar voorkomen.
Ook dit is vastgelegd
in het Provinciaal Inpassingsplan.
In de huidige vergunning mag
dit..
.. aantal 220
keer per jaar voorkomen.
Er wordt dus minder proefdraaibeurten op vol vermogen toegestaan in het Inpassingsplan.
Maximaal 12 keer per jaar..
..mogen situaties optreden die tot
een hogere geluidbelasting leiden.
Dit noemen we de zogenaamde
incidentele bedrijfssituaties.
Dit wordt niet geregeld
in het PIP, maar in de vergunningen.
Als een woning binnen de geluidszone ligt en de geluidbelasting op die woning meer dan 50 dB(A) bedraagt op een drukke dag,
dan wordt er een
hogere waarde vastgesteld voor die woning.
Die hogere waarde is gebaseerd
op de hoogste geluidbelasting op de gevel.
Met het volgende voorbeeld leg ik dat uit.
Woning A is een woning met drie bouwlagen.
Op de begane grond is
de geluidbelasting 49 d(BA).
Op de eerste verdieping 51 dB(A) en op
de tweede verdieping 52 dB(A).
De hoogste geluidbelasting is in dit geval
52 dB(A).
De hogere waarde van deze woning wordt dan
ook vastgesteld op 52 dB(A).
Hoe het kan dat de geluidbelasting
toeneemt met de hoogte zit als volgt:
Dicht bij de grond wordt geluid afkomstig
van de luchthaven beter afgeschermd.
Daardoor neemt de geluidbelasting in
de regel toe naarmate je hoger boven de grond komt.
Vaak is dus de bovenste verdieping
bepalend voor de hoogte van een hogere waarde.
Als twee woningen in
dezelfde straat staan,
maar een verschillend aantal bouwlagen
hebben, kan het zijn dat de ene woning
wel en de andere woning
geen hoger waarde nodig heeft.
Voorbeeld B laat dat zien.
Deze woning staat in dezelfde straat als woning A en heeft dus dezelfde geluidbelasting op de begane grond.
Maar omdat er geen gevel is waar de geluidbelasting meer dan 50 dB(A) bedraagt, wordt voor deze woning geen hogere waarde vastgesteld.
Het vaststellen van hogere waarden mag op
grond van de Wet Geluidhinder, mits
voldaan is aan een aantal voorwaarden.
De geluidbelasting mag nooit hoger worden
dan de wettelijk toegestane grenswaarde.
Voor de meeste woningen is dit 55 dB(A) en in uitzonderlijke gevallen kan dat 60 dB(A) bedragen.
Er moet altijd onderzoek plaatsvinden
naar maatregelen die de..
..geluidbelasting verminderen en ook
de optelsom van alle geluidbronnen..
..in de omgeving bij
een woning moet worden beoordeeld.
Tot slot moet ook
het geluid in de woning voldoen aan
de grenswaarden voor het binnenniveau.
De provincie Limburg stelt nog een aantal extra eisen
aan het verlenen van hogere waarden.
De belangrijkste zijn dat een woning
bij voorkeur beschikt over een geluidluwe gevel..
..dat wil zeggen dat er
een stille zijde aanwezig moet zijn.
Als het niet zo is, omdat de woning in
een hele drukke omgeving zit..
..waar in de bestaande situatie
al geen stille gevel is, dan mag het..
..verlenen van een hogere waarde nooit leiden tot een wezenlijke verslechtering van de geluidssituatie.
De geluidbelasting bij woningen en de ligging van de geluidszone is
bepaald in een akoestisch onderzoek.
Dat akoestisch onderzoek ziet er globaal als volgt uit.
Er wordt aan de voorkant geïnventariseerd
hoeveel geluid bronnen maken door middel van metingen.
En er wordt gekeken hoe lang zijn die
bronnen en bedrijven en op welke plek?
Dit wordt in een rekenmodel gestopt
waar ook de omgeving gedetailleerd is meegenomen.
Zo wordt rekening gehouden met afscherming en ook de hoogteverschillen in het maaiveld worden in het model meegenomen.
Op basis van
het model worden berekeningen uitgevoerd.
Er wordt gekeken
wat de geluidbelasting is bij woningen.
Deze wordt getoetst aan wet- en regelgeving
en er wordt gekeken of er met..
..maatregelen nog een afname van
de geluidbelasting kan worden berekend.
Uiteindelijk leidt dat tot
de geluidbelasting bij woningen die
in het bestemmingsplan wordt vastgelegd
en in hogere waarden worden geregeld.
Een bijzondere maatregel die in
het akoestisch onderzoek ook is verkend..
..is de zogenaamde Ground Run-Up Enclosure (GRE).
Een GRE is een twee, drie of vier-zijdige afscherming van een proefdraaiplaats.
Afhankelijk van de locatie kost zo'n GRE 6 tot 9 miljoen.
Een GRE is heel effectief in het afschermen
van het geluid van proefdraaiende vliegtuigen.
Uit het akoestisch onderzoek volgt echter
ook dat zonder GRE voldaan kan worden..
..aan alle wettelijke grenswaarden en aan
de provinciale beleidsregels.
Vanwege dit bovenwettelijke karakter is een GRE nu niet opgenomen in het ontwerp PIP.
Voorbeelden van een GRE ziet u op de figuren achter mij.
In december vorig
jaar, bij de besluitvorming over..
..de toekomst van de luchthaven hebben
de Provinciale Staten..
..in een motie opgeroepen om nog
meer informatie te verzamelen over een GRE.
Dit betekent dat na de publicatie van dit ontwerp PIP..
..nog gekeken wordt
naar de financieringsmogelijkheden van de GRE.
Op dit moment wordt de GRE
echter niet meegenomen in het ontwerp PIP.
In het akoestisch onderzoek
zijn naar aanleiding van inspraakreacties..
..op het voorontwerp en en naar aanleiding van de in maart 2023 uitgevoerde praktijktest ook nog
andere maatregelen onderzocht.
Een aantal van die maatregelen wordt
getroffen omdat ze effectief zijn..
..en zowel technisch
als financieel uitvoerbaar zijn.
De belangrijkste
maatregelen zijn de volgende.
De bedrijfsduur van het proefdraaien wordt beperkt.
Proefdraaien op vol vermogen (Full Power proefdraaibeurten) mogen nooit langer dan 12 minuten plaatsvinden.
Op het moment dat er in verschillende settings op hoge vermogens wordt geproefdraaid, mag dit in totaliteit nooit langer dan 30 minuten duren.
Ook het tijdstip van het proefdraaien
wordt gereguleerd in de vergunning.
Zo mag er alleen na
9 uur ‘s-ochtends en voor 5 uur ‘s-middags..
..full power worden geproefdraaid.
Proefdraaien op
lage vermogens mag ook..
..maar alleen overdag
tussen 7 uur ‘s-ochtends en 7 uur ‘s-avonds.
In de nachtperiode mag in
het geheel niet worden proefgedraaid en in..
..de avondperiode mogen alleen stationaire
proefdraaisessies plaatsvinden.
Een andere maatregel is dat er
elektrisch grondmaterieel is aangeschaft,
waardoor de APU's in de vliegtuigen
minder lang in bedrijf hoeven te zijn.
Deze maatregel is al operationeel, maar de luchthaven zal er extra op sturen dat deze apparatuur ook wordt gebruikt in de praktijk.
Een vierde maatregel is dat er
geluidsadsorptie wordt aangebracht..
..op gebouwen langs de onderhoudsboulevard, bij het C-platform.
Dit is om te voorkomen dat bij proefdraaien op
het C-platform geluid reflecteert, met name richting Moorveld.
De geluidsabsorptie wordt aangebracht
op de paardenloods.
Een vijfde maatregel is het terugdringen
van het aantal proefdraaibeurten per jaar.
In de presentatie over het PIP wordt
hier nog iets nader op ingegaan.
Daarnaast worden
er drie lokale geluidschermen gerealiseerd..
bij woningen in de directe omgeving van
de A2 en de luchthaven.
En wordt de bestaande geluidsafscherming
op de proefdraaiplaats aan de A2, verlengd met circa 27 meter.
Een laatste maatregel waar ik nog
iets meer over zal vertellen,
is dat de proefdraailocatie die wordt gebruikt,
afhankelijk is van de windrichting.
Op basis van de windrichting wordt gekozen voor de minst overlast gevende proefdraailocatie.
Dit ziet er als volgt uit in de praktijk.
De proefdraailocatie wordt
gekozen op basis van windrichting.
Op basis van de windrichting wordt
de minst overlast gevende proefdraailocatie geselecteerd.
Dit geldt voor full power proefdraaien.
Bij windrichtingen uit het oosten en zuidoosten wordt de proefdraaiplaats aan de A2 gehanteerd als proefdraailocatie.
Op deze manier wordt het geluid van
proefdraaiende vliegtuigen op de proefdraailocatie..
..optimaal afgeschermd door de aanwezige geluidsschermen op de proefdraailocatie.
Bij windrichtingen uit de andere richting, het westen en noordwesten,
wordt het C-Platform gehanteerd voor full power proefdraaien.
Bij deze windrichtingen wordt het geluid afkomstig van het proefdraaien
..optimaal afgeschermd door de aanwezige gebouwen op de onderhoudsboulevard.
Uit het akoestisch onderzoek volgt uiteindelijk hoeveel
woningen geluidbelasting ondervinden van 50 dB(A) of meer.
Dit kunt u zien in de figuur achter mij.
De gele en oranje bolletjes geven de woningen weer waar de geluidbelasting op een drukke dag meer dan 50 dB(A) kan bedragen.
Het zijn er 720 in totaal en voor deze woningen
wordt dan ook een hogere waarde vastgesteld.
Voor geen van deze woningen is de geluidbelasting
hoger dan de grenswaarde die geldt.
Voor de meeste woningen is dat niet hoger
dan 55 en voor een enkele woning zit..
..de geluidbelasting tussen de 55 en de 60.
Maar ook voor die woningen geldt dat de maximaal toegestane grenswaarde niet wordt overschreden.
In het akoestisch onderzoek is ook een vergelijk gemaakt
met de huidige situatie waarin..
..proefdraaien met propellervliegtuigen al
is toegestaan in de vergunning
In de figuren achter mij ziet u links
de geluidbelasting zoals die is vergund...
..en rechts de geluidbelasting zoals die in het ontwerp PIP en in
de nieuwe vergunning wordt vastgelegd.
Te zien is dat ook in de huidige situatie geluidbelasting
hoger dan 50 dB(A) mogen voorkomen.
Circa 1100 woningen kunnen in de huidige vergunning een geluidbelasting ondervinden van meer dan 50 dB(A).
In de toekomstige situatie neemt dat aantal af tot 720.
De belangrijkste verschillen doen
zich voor in de omgeving van Ulestraten..
..waar de geluidbelasting ten opzichte van
de vergunning aanmerkelijk minder wordt.
Dat ziet u doordat de oranje bolletjes die
wel voorkomen in de vergunde situatie..
..niet meer voorkomen in de in de beoogde situatie.
Dit is het gevolg van minder lang proefdraaien op de proefdraaiplaats dan waar de vergunning van uit gaat.
Belangrijk om hier bij op te merken is dat er op dit moment ook al weinig wordt proefgedraaid op de proefdraaiplaats aan de A2.
Waardoor deze afname in de praktijk niet heel merkbaar zal zijn.
Een ander verschil wat opvalt in deze figuren is dat de
geluidbelasting in de omgeving van Moorveld en Geverik..
..iets toeneemt ten opzichte van
de vergunde situatie.
Dit komt omdat er vaker dan in de vergunning op
het C-Platform zal worden proefgedraaid in de toekomst.
Op dit moment wordt er bijna uitsluitend
op het C-Platform proefgedraaid.
Dus ook die verandering zal in
de praktijk niet altijd merkbaar zijn.
In het akoestisch onderzoek is ook in beeld gebracht wat de totale
geluidbelasting is bij de woningen..
..waarvoor een hogere waarde moet worden verleend.
Dus zeg maar de optelsom van al het geluid in de omgeving en met een chic woord: de cumulatie.
Uit dit onderzoek blijkt dat vooral overvliegende vliegtuigen en startende en landende vliegtuigen bepalend zijn voor het geluid in de omgeving.
Daarnaast is ook het geluid van de A2
en andere drukke verkeerswegen bepalend..
..en de bijdrage van het proefdraaien aan
de totale geluidbelasting is relatief beperkt.
Voor alle 720 woningen volgt uit het akoestisch onderzoek
dat voldaan wordt aan de wettelijke grenswaarde..
en dat ook de regels van het provinciaal
beleid worden gerespecteerd.
Kortom, een woning beschikt ofwel over een geluidluwe
gevel of het verlenen van een hogere waarde..
..leidt niet tot een wezenlijke verslechtering van
de totale geluidbelasting bij die woning.
Het vaststellen van een hogere waarde leidt
daarmee ook niet tot een onaanvaardbare situatie.
Wat zijn nou de gevolgen voor de praktijk?
Omdat de geluidbelasting is gebaseerd op grondgebonden
activiteiten die nu ook al plaatsvinden binnen de luchthaven,
leidt dit in de praktijk niet altijd tot een
merkbare verandering van de geluidbelasting.
Dit geldt zowel voor de berekende toenames als voor
de berekende afnames ten opzichte van de vergunde situatie.
Kortom, de vergunde situatie wordt vooral beter afgestemd op de praktijksituatie.
Er wordt wel in totaliteit minder geluid
toegestaan dan in de huidige vergunning.
Enkele merkbare veranderingen zijn wel dat
het proefdraaien met straalvliegtuigen..
..op de proefdraaiplaats van de A2 vaker zal
voorkomen dan nu in de praktijk.
Daarvoor wordt de proefdraaiplaats wel aangepast
in de vorm van een langer scherm.
Ook wordt er geluidabsorptie aangebracht op de
paardenloods langs platform C, die nu niet aanwezig is.
De reflectie van geluid van proefdraaiende vliegtuigen
op platform C neemt daardoor af richting Moorveld.
Tot slot worden er drie lokale geluidsschermen
gerealiseerd bij woningen aan de A2 en direct aan het platform.
Ook bij deze woningen leiden deze maatregelen
tot een afname van de geluidbelasting.
Wat verandert er verder als ik woon binnen
de geluidszone?
Als u woont in een woning waar een
hogere waarde voor is vastgesteld,
dan is die hogere waarde een harde grens voor het geluid
dat MAA mag maken op de woning bij een drukke dag.
In sommige situaties kan een hogere grenswaarde
ook aanleiding zijn voor extra maatregelen aan de gevel.
Dat geldt voor een beperkt aantal
situaties, vooral bij hoge geluidbelasting..
..hoger dan 55 dB(A) in combinatie met een matige gevelisolatie van de woning, kan het zijn dat
extra maatregelen nodig zijn.
Dat ook bij hele bijzondere bouwkundige situaties, het mag monumentale panden of rieten daken.
Kan het zo zijn dat extra maatregelen nodig zijn.
Maar de verwachting is dat het aantal
woningen waarvoor dit geldt heel beperkt is.
Er wordt nog onderzoek gedaan naar
welke woningen in aanmerking komen voor..
..gevelmaatregelen en dit onderzoek wordt opgestart
nadat het PIP definitief is vastgesteld.
Bewoners van deze woningen worden geïnformeerd over het
moment dat het onderzoek wordt uitgevoerd en over de uitkomsten.
De hogere grenswaarde wordt ook in het
kadaster ingeschreven, zodat voor iedereen..
..raadpleegbaar is welke hogere waarde geldt
voor welke woning.
Tot slot geldt er bij nieuwbouw of uitbreiding van bestaande woningen de plicht om te kijken naar
de geluidbelasting op de nieuwe woning..
..of de uitbreiding van de woning om te voorkomen
dat er een onaanvaardbaar woon- of leefklimaat ontstaat.
Ik vat alles nog eens een keer samen.
Om het proefdraaien van vliegtuigen met straalmotoren te legaliseren,
is een nieuwe vergunning nodig en moet er een geluidszone worden vastgelegd in de
bestemmingsplannen rond MAA.
Deze geluidszone begrenst het geluid van proefdraaien en
dat van alle andere grondgebonden activiteiten binnen MAA.
Voor woningen binnen de geluidszone met een geluidbelasting hoger dan..
..50 dB(A) wordt een hogere waarde
vastgesteld en ingeschreven in het kadaster.
De geluidszone en de hogere grenswaarden
zijn gebaseerd op een drukke dag.
Andere dagen is het geluid dus minder, maar het geluid mag nooit meer bedragen dan het geluid op
die drukke dag.
Ten opzichte van de huidige vergunde
situatie neemt het aantal woningen...
..waar geluidbelasting hoger is dan 50 af
van circa 1100 naar 720 in de nieuwe situatie.
Bij al deze 720 woningen met een hoge waarde wordt voldaan aan de wettelijke grenswaarden en
aan de provinciale eisen.
Het PIP en de nieuwe vergunning legaliseren activiteiten die nu ook al plaatsvinden en daardoor is in
de meeste gevallen..
..geen sprake van een merkbare verandering van de geluidbelasting.
Een merkbare verandering is wel dat
straalmotoren een beperkt aantal keren...
..per jaar op de afgeschermde
proefdraaiplaatsen aan de A2 kunnen proefdraaien.
Hierbij wordt wel rekening gehouden met de heersende
windrichting om de overlast zo beperkt mogelijk te houden.
Om de geluidbelasting te beperken worden verder verschillende maatregelen getroffen..
..en de belangrijkste zijn dus het rekening houden met de windrichting bij de keuze van de proefdraailocatie.
Zo wordt altijd de minst overlastgevende proefdraailocatie
gehanteerd voor full power proefdraaibeurten.
Ook het aantal proefdraaibeurten per jaar is
beperkt ten opzichte van de huidige vergunning..
..en de duur van proefdraaibeurten is gelimiteerd
in de voorschriften van de milieuvergunning.
Tot slot, wordt de bestaande afscherming op de proefdraai
plaats verlengd en worden er drie lokale geluidsschermen gerealiseerd.
Ja, dat was de presentatie van Jeroen van Rooij. Hij is senior beleidsmedewerker bij het cluster Wonen en Leefomgeving.
Jeroen, als we kijken naar die presentatie dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen
hé, mijn buren die hebben een brief gekregen dat er bij hun een hogere waarde nodig is voor de woning en ik zelf niet.
Toch woon ik binnen die geluidszone en ervaar ik net zoveel geluid van het proefdraaien. Hoe zit dat nou precies?
Ja, die vraag hebben we sinds de publicatie van het PIP al een aantal keren binnengekregen, vooruitlopend op deze avond.
Ik ga er in de presentatie kort op in, maar kort samengevat kunnen er een aantal redenen voor zijn.
Wat je sowieso ziet is in het gebied waar je overgaat van binnen de geluidszone naar buiten de geluidszone,
dan gaat het dus ook over van woningen met een geluidbelasting meer dan 50 dB(A) naar woningen met een geluidbelasting van 50.
En dan kan een heel klein verschil in de geluidbelasting al betekenen dat je net wel of net niet die hogere waarde krijgt. Dus dan zien we dat regelmatig.
En dat kan worden veroorzaakt door net een iets andere afscherming dan de woning van de buren. Dat gebied is vrij voor de hand liggend.
Misschien wat minder voor de hand liggend, maar daar ga ik in de presentatie ook op in, dat zijn woningen waarbij de woning van de buren uit meerdere bouwlagen bestaat.
En dan zie je in de presentatie ook dat de geluidbelasting hoger is op de bovenste bouwlaag. Daar wordt dan een hogere waarde op gebaseerd.
En als je zelf dan in een bungalow-woning woont, van maar één verdieping, dan is die geluidbelasting lager.
En dat kan ook het verschil betekenen tussen wel of niet een geluidbelasting boven de 50. En dan krijg je ook geen hogere waarde en heb je ook geen brief ontvangen.
Dus het is wel zo dat als je daar als bewoner over twijfelt, neem dan vooral contact op met ons. Een aantal mensen hebben dat al gedaan. We gaan naar al die situaties serieus kijken.
We nemen dat ook mee. Maar dit zijn wel veel voorkomende redenen.
En is dat geluid dan gemeten of ook daadwerkelijk berekend? Ja, dat is ook een vraag die vaak gesteld wordt.
Het geluid is berekend. Dus de geluidbelasting op de woningen en de geluidbelasting...
...in de omgeving, dus de ligging van de geluidszone, is berekend. Dat heeft een formele reden, maar ook een aantal hele praktische. En dan begin ik even met de praktische redenen.
Wat ik in de presentatie ook heb gezegd... ...de geluidbelasting en de geluidszone is gebaseerd... ...op de geluidbelasting tijdens een drukke dag.
Eigenlijk de maatgevende situatie die zich kan voordoen. En die situatie is samengesteld uit allerlei verschillende activiteiten. Die moeten dan net op één dag plaatsvinden.
Dat maakt het dan lastig om dat te organiseren in de praktijk. Om het net op zo'n moment te gaan meten. Dus dat is een praktische reden.
Een andere praktische reden is dat als je gaat meten... ...het geluid in de omgeving van de luchthaven... ...dan meet je ook heel veel andere bronnen.
Dus dat is heel lastig te bepalen wat is nou precies de bijdragen... ...afkomstig van de grondgebonden activiteit. En tenslotte is er ook een formele reden.
Er is in regelgeving vastgelegd dat je bij besluitvorming... ...en het kader van de wet geluid gebruik maakt van een reken- en meetvoorschrift.
Dus dat is ook niet onbelangrijk om te vermelden. Ik ben even aan denken of ik daar nog iets aan kan toevoegen.
Maar dat zijn denk ik de belangrijkste. Misschien wel goed Lars, er valt me op de valreep nog iets in.
Er zijn wel metingen uitgevoerd. Vooral om te bepalen wat is nou het geluid dat een proefdraaiend vliegtuig daadwerkelijk uitstoot.
Dat is het geluid van een APU, de auxiliary power unit. De stroomvoorzieningen aan boord van een vliegtuig.
Dat zijn de dominante bronnen voor geluid. En die zijn allemaal gemeten. En op basis van die meetgegevens is er dan een model opgesteld.
Kijk aan, een vrij technisch verhaal. Maar er is nog altijd mogelijkheid om vragen te stellen in de chat.
Dus doe dat vooral als het verhaal van Jeroen nog vragen oproept.
Jeroen, ik kan me ook voorstellen dat bewoners zich afvragen of ze in aanmerking kunnen komen...
...voor een gevelisolatie of andere type maatregelen. Wat kun je die bewoners vertellen?
Bewoners die een brief hebben gehad, dat er een hogere waarde wordt vastgesteld,
in die brief is ook opgenomen dat die woningen mogelijk in aanmerking komen voor gevelisolatie.
Dat wil zeggen, behalve de geluidbelasting op de gevel, zijn we ook verplicht om te kijken naar hoeveel geluid er in de woning over blijft.
En dat is afhankelijk van hoeveel geluid is er op de gevel en hoe goed is een woning geïsoleerd.
Dat klinkt misschien gek om dat te zeggen, maar we hebben relatief lage geluidbelastingen...
...in de PIP die we vaststellen. Geluidbelastingen zitten overwegend onder de 55 dB(A).
En dan zie je dat bij een standaard gevelwering, die bedraagt ons op 20 dB(A), dat je eigenlijk altijd wel voldoet aan die binnenwaarde.
Dat ik dat nu zo zeg, dat is natuurlijk nooit voldoende. Dus we gaan dat voor alle woningen gaan we dat na. En dat is voor de woningen die een hogere waarde hebben gekregen.
En dan even voor de helderheid, je hebt het over dB(A). Dat is een afkorting voor?
DB staat voor decibel en de A zegt iets over de aard van het geluid zoals wij dat als mensen horen.
Dus A gewogen dat is heel technisch, maar dBA staat voor decibel en dan op een manier zoals wij dat als mensen horen.
Ik heb nog één aanvulling over de gevelisolatie.
Dat onderzoek of woningen in aanmerking komen voor gevelisolatie en voor welke woningen dat geldt en welke maatregelen,
dat starten we op nadat het onderzoek van het PIP definitief is. En dan gaan we ook al die mensen die nu een brief hebben gehad informeren over de stappen die in dat onderzoek worden gezet.
En uiteraard ook over de uitkomst van die onderzoeken.
U hoort het dus, u wordt in de lopende periode meegenomen in het verdere proces. En daar kom ik later op deze avond ook nog even op terug.
Jeroen, het aantal woningen met die hogere waarde is toegenomen ten opzichte van het voorontwerp PIP uit 2022.
En dan is natuurlijk de vraag, wat is er gedaan met die inspraakreacties? Ja, ook die vraag kan ik me heel goed voorstellen.
Je verwacht natuurlijk, tenminste het zou mijn verwachting zijn, dat als je een inspraakreactie indient, dat er uiteindelijk iets mee gebeurt.
En dat het niet leidt tot meer geluid in de omgeving. Dus daar kunnen we altijd iets over zeggen.
Er is wel degelijk iets gebeurd met de inspraakreacties.
En een belangrijk deel van de inspraakreacties ging over het aantal proefdraaisessies dat per jaar kon plaatsvinden.
In het voorontwerp zat het aantal op 650 proefdraaibeurten per jaar.
Waarvan 250 in hoge en middelhoge vermogensstanden van de vliegtuigen. Dus echt de meest luidruchtige beurten. Dat hebben we teruggebracht.
Naar aanleiding van de inspraakreacties zijn we met het bedrijf in overleg gegaan, met MAA. Kan dat naar beneden worden bijgesteld? Dat is ook gebeurd.
Collega Yvan heeft daar in zijn presentatie iets over gezegd. Ze gaan terug van 650 proefdraaibeurten per jaar in het ontwerp PIP, naar 450.
Sorry, 400, nu zeg ik het nog verkeerd. Naar maximaal 100 op stationair vermogen,
maximaal 100 op hoger vermogen en maximaal 62 in het hoogste vermogen. Dus 262. Ik kijk even naar Yvan.
Dat zeg ik goed hè. Dus daar zit een flinke afname.
Een tweede punt waar de reactie over ging, is
Er is in het voorontwerp geen duidelijke grens gesteld aan de duur van proefdraaibeurten. Er was wel inzichtelijk gemaakt:
dat is het geluid van de meest geluidruchtige proefdraaibeurt. En eigenlijk was de regel: als stillere proefdraaibeurten plaatsvinden,
dan mogen die langer plaatsvinden. Geen eindtijd. Zolang het gemiddeld genomen maar niet tot meer geluid leidt. Nou, dat heeft ook wel tot denken aangezet.
Daar hebben we gesprekken over gevoerd met Maastricht Aachen Airport. Het resultaat is dat in de vergunning nu, waar zometeen de presentatie over gaat,
voorschriften zijn opgenomen dat proefdraaien niet langer dan 12 minuten in de hoogste vermogensstand mag plaatsvinden. En niet langer dan 30 minuten,
in de middelhoge en hoge, gecombineerd. Misschien als laatste, dan gaan we over naar andere vragen,
Dat zijn allemaal maatregelen die we getroffen hebben. Toch is het aantal hogere waarden toegenomen. Daar begon je mee. Dat ligt vooral in de inzichten die zijn ontstaan
na een praktijktest die we gedaan hebben afgelopen jaar, in maart. Dat heeft vooral bij Maastricht Aachen Airport
en bij Samco, tot een aantal inzichten geleid, die we nu meenemen. We moeten de proefdraaiende toestellen
aan de A2 net op een iets andere plek worden opgesteld. En ook is er nog heel kritisch gekeken
naar het soort proefdraai activiteit dat nodig is bij verschillende toestellen.
Wat staat er in de handleiding van het toestel. Er is ook naar voren gekomen dat sommige toestellen bij specifiek onderhoud
net iets langer moeten proefdraaien dan waar we eerder vanuit gingen. Die verschillen zijn meegenomen. Dat is de voornamelijke oorzaak dat we nu tot een iets hoger aantal leiden.
Tot een aantal hogere waarden, iets hoger is. En dan nog een hele plastische reden. Dat is dat tussen het voorontwerp en nu,
er een aantal woningen is bijgebouwd, of een aanbouw is, waar we toen nog geen weet van hadden. Alles bij elkaar is dat
de verklaring waarom we iets hoger uitkomen. Helder. Dan ga ik even kijken op het scherm of er nog vragen zijn binnen gekomen
vanuit u thuis. Dat kan via de chat zoals gezegd. Dan mag u vragen stellen, ook over de eerdere presentaties.
Die nemen we vanzelfsprekend mee. Dan kijk ik even en dan zie ik dat ik nog geen vragen heb binnen gekregen.
Dan dank ik Jeroen, voor het beantwoorden en het geven van de presentatie. En dat maakt dat wij doorgaan
naar het derde onderdeel van deze avond. En dat is de presentatie over het ontwerp Omgevingsvergunning activiteit Milieu.
En die presentatie wordt gegeven door Jack van Balendonck. En hij is vergunningverlener bij de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg.
En we gaan nu kijken naar de derde presentatie.
Welkom bij mijn presentatie over de milieuvergunning van MAA.
De RUD ZL verzorgt voor
de Provincie Limburg en voor een aantal gemeenten..
..in Limburg de milieuvergunning verlening en ook de handhaving van
deze vergunningen.
Ook de gemeente Beek is aangesloten bij de RUD ZL.
Afhankelijk van de inhoud van een milieuaanvraag..
..zet de RUD ZL specialisten in om een aanvraag te beoordelen.
MAA heeft een aanvraag voor een milieuvergunning
ingediend bij de gemeente Beek.
De gemeente Beek heeft de aanvraag vervolgens doorgezet
naar de RUD ZL om deze af te handelen.
De aanvraag betreft een zogenaamde revisievergunning.
Dat is een vergunning die alle voorafgaande vergunningen
vervangt door één nieuwe actuele vergunning.
De aanvraag gaat alleen over
de zogenaamde grondgebonden activiteiten. Taxiën, opstijgen..
..landen en het vliegen vallen niet onder deze aanvraag, maar zijn vergund met een
luchthavenbesluit of met een omzettingsregeling.
De huidige milieuvergunning stamt uit 2003 en is aan actualisatie toe.
De vergunningsvoorschriften zijn niet meer van deze tijd en ook een aantal veranderingen moeten opgenomen worden in de vergunning.
Het gaat dan bijvoorbeeld om een nieuwe entree,
een nieuwe brandweeroefenplaats en een nieuw parkeerterrein.
Ook bestaat al geruime tijd de wens bij MAA om het proefdraaien
van vliegtuigen met straalmotoren te legaliseren.
Dat kan alleen als het bestemmingsplan dit toelaat
en als in dat bestemmingsplan een geluidszone is opgenomen.
Vandaar dat naast de aanvraag om een nieuwe milieuvergunning ook
bestemmingsplan gewijzigd moet worden.
Bij de RUD ZL hebben specialisten op het gebied van geluid,
luchtverontreiniging en externe veiligheid de aanvraag beoordeeld.
Ook juristen hebben de aanvraag bekeken.
Vervolgens is een ontwerp vergunning opgesteld die nu ter inzage ligt
en samen met de andere besluiten.
De belangrijkste onderwerpen zijn uiteraard geluid en in mindere mate geur en luchtkwaliteit.
In de ontwerpvergunning wordt vooral aan
deze onderwerpen aandacht besteed.
In de ontwerpvergunning zijn een aantal geluidmaatregelen
vastgelegd.
De belangrijkste zijn het terugbrengen van de bedrijfsduur van het proefdraaien, het verminderen van het aantal proefdraaibeurten..
en verder moeten er geluidsschermen worden aangelegd en moet
elektrisch grondmaterieel aangeschaft worden en ook gebruikt worden.
Ook de locatie van het full power proefdraaien is windrichting afhankelijk gemaakt..
..om zo de overlast voor de omgeving zo gering mogelijk te houden.
Omdat een milieuvergunning jaren meegaat en
de ontwikkelingen op geluidgebied in de vliegtuigindustrie doorgaan,
is in de vergunning bepaald dat MAA om de vijf jaar
onderzoek moet laten doen naar nieuwe technieken en mogelijkheden..
..om de geluidbelasting voor de omgeving te verminderen.
Het geluid afkomstig van de grondgebonden activiteiten van MAA voldoen aan de geluidszone zoals is vastgelegd in het PIP..
..en is derhalve vergunbaar.
De nieuwe milieuvergunning betekent voor het proefdraaien
een vermindering van het geluid in..
..de zuid en oostelijke richting en een toename van het geluid in de noord en westelijke richting.
Ten opzichte van de nu vergunde situatie zal het aantal woningen met een geluidbelasting hoger dan 50 dB(A) afnemen van 1091 naar 720.
Maatregelen om de geluidoverlast door het
proefdraaien aanzienlijk te verminderen is nog een punt van discussie.
Het betreft de aanleg en het gebruik van
een zogenaamde Ground Run Up Exclosure oftewel een GRE.
Hierbij is de proefdraailocatie meerzijdig afgeschermd met geluid
absorberend materiaal.
Gelet op de kosten en de beperkingen in
het gebruik van een GRE vindt MAA deze maatregel niet doelmatig.
Het Provinciaal bestuur heeft nog geen standpunt ingenomen over de aanleg en financiering van een GRE.
Geuroverlast kan optreden door het gebruik van de APU en GPU, door het proefdraaien en door het tanken van vliegtuigen.
Mogelijke geurcomponenten zijn de verbrande, de gedeeltelijk verbrande en de onverbrande resten
van de gebruikte brandstoffen zoals kerosine en diesel.
In de aanvraag is een inschatting gemaakt van
de mogelijk optredende geurconcentratie in de omgeving van MAA.
Omdat de gemeente Beek en ook de provincie Limburg
geen geurbeleid heeft, is geur getoetst aan..
..het geurbeleid van de provincie Brabant en dan met name aan
de hierin opgenomen geurnormering.
Aan deze normering wordt voldaan.
De grondgebonden activiteiten van MAA dragen ook bij aan
de luchtverontreiniging in de omgeving.
Bij de verbranding van brandstoffen
zoals kerosine, benzine en diesel komen een scala van stoffen vrij:
Waaronder CO2, NOx , fijnstof en vluchtige organische stoffen.
In de aanvraag is een inschatting gemaakt van de concentraties van
deze stoffen bij de terreingrens van MAA.
Voor een aantal componenten gelden grenswaarden die zijn vastgelegd
in de Wet luchtkwaliteit.
De concentraties van deze stoffen nabij de terreingrens voldoen aan
deze wettelijk vastgestelde waarden.
Er is ook gekeken naar stoffen die extra aandacht vragen,
zoals zeer zorgwekkende stoffen en ultrafijnstof.
Ook deze stoffen komen vrij bij
het gebruik van kerosine, benzine en diesel.
Zeer zorgwekkende stoffen
die vrijkomen zijn onder andere formaldehyde, benzeen en nafteleen.
In de aanvraag is een inschatting gemaakt
van de concentratie van deze stoffen op de terreingrens van MAA.
De concentraties zijn vervolgens getoetst aan
de waarde voor het maximaal toelaatbare risico van deze stoffen.
Voor zeer zorgwekkende stoffen geldt verder dat periodiek onderzoek
gedaan moet worden naar een verdere minimalisatie.
De onderzoeken naar de effecten van ultrafijnstof
staan nog in de kinderschoenen.
De extra bijdrage van MAA aan
de concentratie ultrafijnstof in de omgeving lijkt beperkt.
Momenteel is derhalve nog weinig te zeggen over deze emissies.
Bij het beoordelen van de aanvraag om de milieuvergunning
moeten we ons beperken tot de grondgebonden activiteiten van MAA.
Voor de luchtverontreinigende componenten NOx en fijnstof is ook de cumulatie met de uitstoot
door de luchtvaart in kaart gebracht.
Ook de gecumuleerde concentraties voldoen aan
de waarden uit de Wet luchtkwaliteit.
Hoe nu verder?
De aanvragen en de ontwerpvergunning
liggen ter inzage tot en met 8 februari.
Tot die tijd kunnen zienswijzen of bezwaren worden ingediend.
Ja dat was de presentatie van Jack Balendonck van de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg over het ontwerp
Omgevingsvergunning Activiteit Milieu. Dank Jack. Een vergunning.
Hoe wordt deze nieuwe vergunning nu gehandhaafd? Nou, het is zo, grote bedrijven die worden periodiek,
dan denk ik rond 1 keer per jaar, worden die gehandhaafd door ons. We kijken dan naar alle milieu items. Niet alleen naar geluid.
Maar ook naar bodem, lucht etc. Maar we kunnen ook handhaven op ad hoc basis. Als er een klacht binnenkomt, bijvoorbeeld een geluidklacht,
dan kijken we dus naar de windrichting, we kijken naar het proefdraairegister, we kijken naar de aannames in het akoestisch rapport.
Maar we kijken ook naar vergunningsvoorschriften. Als blijkt dat een klacht terecht is, of als we denken dat er vergunningsvoorschriften worden overtreden,
nou, dan nemen we actie. In eerste instantie nemen we dan contact op met het bedrijf, om te bekijken van ‘Waar komt die klacht vandaan? En wat kunnen jullie doen?’.
En zo kunnen we de meeste klachten vrij eenvoudig afdoen. We hebben bijvoorbeeld vorig jaar een klacht gekregen over een koelwagen,
die wat aan de terreingrens stond en die ‘s-nachts lawaai maakte. Nou ja, goed, dat was dus niet de bedoeling. En in overleg met het bedrijf
hebben we gezorgd dat die vrachtwagen ‘s-nachts weg kwam. Het kan ook zo zijn dat we meer moeten doen.
Dus dat we bijvoorbeeld metingen moeten houden. Nou, dan doen we dat. En afhankelijk van wat daaruit komt kunnen we dus verder actie ondernemen. Maar het is moeilijk te zeggen…
…wat we in zijn algemeenheid doen. Je hebt het over dat mensen een klacht kunnen indienen. Even voor de duidelijkheid.
Waar kunnen mensen dat doen als ze een klacht hebben en overlast in die zin ervaren of dergelijke? Nou ja ze kunnen contact opnemen met MAA zelf.
Maar ze kunnen ook contact opnemen met de klachtentelefoon van de provincie Limburg of van de RUD. En de klachten worden geregistreerd en die worden dus afgedaan door..
..een handhaver bij de RUD. Als we het dan over klachten hebben, dan kan ik me voorstellen dat een bewoner wellicht een klacht heeft en zegt..
..ik ruik een chemische lucht, in mijn eigen woonomgeving. Wat zeg je daarover? Nou ja,
geur zou alleen afkomstig kunnen zijn van kerosine of van diesel, die gebruikt wordt op het vliegveld.
En dan heb je het over verbrande of onverbrande resten van kerosine en diesel. We hebben een inschatting laten maken..
door MAA. En die staat ook in de aanvraag voor een milieuvergunning. En uit die inschatting blijkt..
dat aan de grens van MAA er geen overschrijding is van grenswaarden. En in die grenswaarden..
daar zit ook een gezondheidseffect in. Zolang je onder die grenswaarden blijft, dan is de verwachting dat je ook..
qua gezondheid geen nadelige gevolgen ondervindt van de geur of van die emissie. Dus dat het niet schadelijk is.
En Jack, wat gebeurt er nou met een vergunning als later blijkt dat die toch niet streng genoeg is? Nou ja, zoals ook blijkt..
uit de huidige vergunning, die is van 2003, dus een vergunning die gaat erg lang mee. Mocht blijken dat de vergunning niet streng genoeg is..
of dat er nieuwe inzichten komen, of nieuwe normen of wat dan ook, dan kunnen wij dus die vergunning aanpassen. Kunnen we aanscherpen.
Dat kunnen wij zelf doen. Maar dat kan ook op aangeven van omwonenden of van andere partijen. Het kan ook zo zijn dat..
de wettelijke normen, dat die worden aangepast en dat die rechtstreeks gelden. Dat kan ook. Maar een vergunning is dus niet statisch.
Die kan altijd worden aangepast. Aangescherpt.
Helder. Dan kijk ik even op het scherm of er voor jou nog vragen zijn binnengekomen over dit onderwerp, Jack. Dat is niet het geval. Maar ik zie wel dat er een vraag is binnengekomen..
over het vorige onderwerp, waar Jeroen over sprak. En dat is het onderwerp hogere waarden geluid.
Jeroen, de vraag die gesteld is thuis, dat is: “Is het mogelijk om aan te geven waar een geluid van 50
en 55 tot 60 decibel..
mee te vergelijken valt?” Ja, dan denk ik dat de steller, dat de vraag vooral gaat over..
Hoe luid is dat dan? Waar kan ik dat mee vergelijken? Het niveau van 60 dB(A), dan moet je denken
aan..
een beetje het gesprek zoals wij dat hier voeren. Het is wel een andere aard van het geluid wat er
straks ervaren wordt, maar dat zijn wel een beetje de niveaus.
Ga je richting de 70-80 dB(A), dus dat is veel hoger, dan zit je in de range van dat we elkaar moeilijk
meer kunnen verstaan. De spraakverstaanbaarheid..
wordt dan een probleem. Wat meer aan de onderkant, ook weer om wat gevoel te geven, die 50
dB(A)..
dat is het geluid gemiddeld genomen in een rustige, op een gemeentelijke weg. Een beetje drukke
gemeentelijke weg zit al snel..
op de 60-70 dB(A). Zou je echt naar de onderkant gaan, dus zo'n 40 dB(A), een beetje referentie..
het geluid van de draaiende vaatwasser in de keuken. Niet een al te oud apparaat. Ik hoop dat dat
een beetje een beeld geeft.
Misschien deze vraag ook even gebruiken om te zeggen dat als een hoge waarde van 50 dB(A) is
vastgesteld, dan is dat de geluidbelasting gedurende de dag.
In de avond en nacht vinden er qua grondgebonden activiteiten minder activiteiten plaats. In de
normstelling, dat is misschien wat technisch, zit het ook zo in elkaar..
dat als de hogere waarde 50 is, dan is het in de avond minimaal 5 dB stiller en in de nacht minimaal
10 dB stiller.
Dus naar aanleiding van deze vraag: Heb ik een hogere waarde van 55, dan is het niet zo dat ik in de
nacht ook dat geluidniveau op mijn gevel heb.
Dan is het dan minimaal 10 dB minder. Ja, helder.
En volgens mij zijn er op internet ook tal van vergelijkingen te vinden over wat hoort bij bepaalde
waardes dB(A).
Goed, ik kijk nog eens even op het scherm of er nog vragen zijn binnengekomen. Dat is nog niet het
geval.
Dan ga ik toch eens even terugkijken op deze avond tot zover. Want we zijn gestart met dit Webinar
met een algemene video..
over het PIP MAA proefdraaien. Die, zoals gezegd, ook al op de website te zien was en nog steeds te
zien is.
Vervolgens hebben we presentaties gezien over het ontwerp PIP MAA proefdraaien, het ontwerp
hogere waarde geluid en het ontwerp..
omgevingsvergunning activiteit milieu. Als het goed is, heeft u aan de hand van de presentaties meer
inzicht gekregen in dit ontwerp..
en de verschillende facetten daarvan. Het is nog steeds mogelijk om vragen te stellen in de chat en
ook na afloop..
kunt u nog altijd hier terecht met uw vragen. Yvan, vanavond het Webinar..
Maar hoe ziet het verdere proces eruit? Het verdere proces ziet er als volgt uit.
Op 1 februari bieden wij eenieder de gelegenheid om juist hun persoonlijke adres-specifieke vragen..
aan ons te stellen. Op onze website zullen wij daar zeer binnenkort nadere informatie over geven.
En is ook de gelegenheid om tot aanmelding over te gaan. Zoals al een paar keer gememoreerd deze avond..
loopt de formele zienswijze-termijn tot en met 8 februari. Dus wilt u een zienswijze indienen..
dan is toch het grote advies om dat uiterlijk 8 februari te doen. Die zienswijzes..
zullen wij in de eerste plaats gewoon goed gaan lezen, samenvatten en daar..
een reactie op gaan bedenken en formuleren. Alleen kan ook goed zijn..
dat zo'n zienswijze aanleiding is voor een aanscherping van een onderzoek of een aanpassing van
een onderzoek. Of toch nog nader overleg..
met deze of gene. Dus ja, dat gaat ook in die periode naar aanleiding van de zienswijze gebeuren.
Om daarmee..
zo goed als mogelijk een plan aan te bieden aan Provinciale Staten. Waarbij de zienswijzes
volwaardig..
zijn afgewogen. Dat wil niet zeggen, ook een stukje verwachtingsmanagement, dat het..
u zegt wij draaien wordt. Wij zullen die zienswijze gewoon terdege op wet- en regelgeving en beleid
afwegen.
En ook gewoon een stukje gezond verstand, hoe daarmee omgegaan dient te worden. Helder..
Ik zie dat er nog een vraag is binnengekomen op het scherm. En daar wordt even gekeken of daar
een antwoord..
op gedicht kan worden wat we hier met u kunnen delen. Yvan je zei het al en ik zag het ook in de
presentatie van Jack..
De stukken die liggen nog ter inzage tot en met 8 februari. Het is even goed om te vermelden dat ze
online zijn in te zien..
maar dat ze ook fysiek ter inzage liggen. En dat is op het Gouvernement en dat is op de Limburglaan
10 te Maastricht.
En ze zijn ter inzage gelegd bij de gemeenten Stein, Beek en Meerssen. En ik zou u willen verwijzen
naar de gemeentelijke websites..
om even te kijken naar de openingstijden van de gemeentehuizen, om te zien wanneer u daar
terecht kan. En dan kunt u tot 8 februari..
uw zienswijze indienen. Ja Jeroen, dan is er een vraag voor jou binnengekomen. En dat is..
Het taxiënd verkeer maakt geen deel uit van de milieuvergunning, terwijl de uitstoot wel cumulatief
is. Is dat niet vreemd?
Ja, het zit als volgt. De vergunning die nu wordt afgegeven..
op basis van het PIP, die ziet op de grondgebonden activiteiten. Daar hebben wat voorbeelden van
gegeven. Wat niet tot de grondgebonden activiteiten hoort..
dat is het starten, landen en het taxiën van vliegtuigen. Dat kunnen we in het PIP niet reguleren.
Daar gaan we niet over als provincie.
Daar gaat het ministerie over. We kunnen dus ook in de vergunning geen voorschriften verbinden
aan die activiteiten.
Dat gebeurt wel in het Luchthavenbesluit dat op dit moment in voorbereiding is. Dat geldt voor
geluid, maar vooral ook voor lucht.
Want zo begrijp ik de vraag een beetje, de uitstoot. Natuurlijk, als je naast zo'n vliegveld woont of in
de omgeving..
dan heb je te maken met de optelsom van al die activiteiten. En dat is wel in beeld gebracht. Er is
wel gekeken naar de cumulatieve geluidbelasting.
En de cumulatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. In het Luchthavenbesluit..
waar taxiën, starten en landen echt expliciet onderdeel van uitmaakt, gebeurt dat nog eens op een
hoger detailniveau.
Ik hoop dat dat de vraag beantwoord. En even voor de duidelijkheid, het Luchthavenbesluit is een
ander spoor dan het proefdraaien MAA PIP.
Goed dat je het zegt. Het Luchthavenbesluit is eigenlijk de vergunning voor de luchtvaartgebonden
activiteiten.
Dus het starten, landen, taxiën van vliegtuigen. En daar bereidt de luchthaven op dit moment een
nieuwe aanvraag voor voor.
Goed, dan ga ik nogmaals even kijken op het scherm of er vanuit thuis nog vragen zijn ingestuurd. En
ik krijg een melding..
dat er geen nieuwe vragen zijn ingediend. Dat maakt dat we toch langzaam naar een afronding
gaan..
van dit Webinar. We hebben u vanavond meegenomen, zoals gezegd, in een algemene toelichting..
over het ontwerp PIP MAA proefdraaien. We hebben gekeken ook naar het ontwerp Hogere waarde
geluid en naar het ontwerp omgevingsvergunning activiteit Milieu..
en algemene vragen daarvan ook beantwoord. Zoals gezegd, komen we op 1 februari aanstaande..
nog met een inloopbijeenkomst voor mensen die nog meer specifieke vragen hebben. Gelieve hier U
hiervoor..
aan te melden vooraf. Zo hebben de mensen hier ook een betere inschatting van wie ze kunnen
verwachten. Maar vooral ook om te kijken..
wie er vooral aanwezig moet zijn om uw vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Want dat
doen we heel graag. Meer informatie daarover..
vindt u op onze website. En ik heb hem al eerder genoemd en hij komt volgens mij ook nog in beeld,
en dat is ...
www.limburg.nl/pipmaaproefdraaien. Dan wil ik nog even vermelden..
dat alles van dit Webinar ook op deze website terug te vinden is. We zullen later deze week..
daar informatie plaatsen over de inloopbijeenkomsten, alsmede deze hele Webinar daar online
plaatsen. En zoals gezegd...
er waren wat beelden die wat haperden. We gaan ons best doen om in de uitzending die we online
zetten, de juiste beelden weer te geven.
Dan bedank ik mijn tafelgasten hier. Ik bedank ook de mensen achter de schermen en ook de
mensen van de technische dienst, die het mogelijk hebben gemaakt..
om dit Webinar uit te zenden bij u thuis op het scherm. En dan hebben we het over u thuis. Ik
bedank ook u voor het volgen..
en het indienen van de vragen. Heel fijn dat u de moeite heeft genomen om deze Webinar te
volgen..
en uw vragen in te sturen. En we zien u graag terug, als u dat wenst, op 1 februari. Nogmaals..
wil ik u verwijzen naar de website. En dan ga ik hier afsluiten. En dan wens ik u een hele fijne avond
en zien we u graag een volgende keer terug.