Op donderdag 6 februari vond de eerste inloopbijeenkomst plaats voor het project ‘N273 Kom Neer’. Tijdens deze avond hebben Provincie Limburg, de gemeente Leudal en het adviesbureau Kragten alle geïnteresseerden geïnformeerd over het project, de planning en hoe er gecommuniceerd wordt met de omgeving.
De landelijke MONO campagne, gericht op het terugdringen van afleiding in het verkeer, gaat in 2025 weer van start. Naast de reguliere controles op afleiding onderweg kondigt de politie extra MONO handhavingsacties in Zuid-Nederland aan.
De nachtelijke bediening van sluizen en bruggen op de Maas en de Limburgse en Brabantse kanalen is op 1 januari 2025 voor een periode van 6 jaar verlengd tot en met 2030. Dit geeft schippers en verladers meer flexibiliteit en maakt plannen van transport voor hen makkelijker en efficiënter.
Gladheidsbestrijding moet duurzamer kunnen. Dat vonden Ron Gerards en Paul Beijnsberger, allebei werkzaam bij de Provincie Limburg, jaren geleden al. Stap voor stap verbeterden ze het proces. Dankzij hun nieuwste vondst bespaart de Provincie Limburg geld én worden de wegen een stuk duurzamer gestrooid.
De Provincie Limburg heeft het Ontwikkelplan Openbaar Vervoer Limburg uit 2021 vernieuwd. Dit aangepaste plan is bedoeld voor de ontwikkeling van een toekomstbestendig, toegankelijk en betrouwbaar openbaar vervoer (OV) in de provincie. Met de vernieuwing sluit het Ontwikkelplan aan op de laatste ontwikkelingen en draagt het bij aan een stevige basis voor een bereikbaar en leefbaar Limburg.
De Provincie Limburg steunt de verbetering van de rotonde tussen de Buitenring en centrum Kerkrade middels een eenmalige subsidie van € 1,25 miljoen aan de gemeente Kerkrade. Deze investering verbetert de doorstroming en veiligheid voor auto's op en rondom de rotonde aan de Hamstraat en de Voorterstraat.
De nieuwe berekening voor het project N280 Leudal laat zien dat de oorspronkelijk geraamde kosten inmiddels aanzienlijk zijn toegenomen. De Provincie gaat in gesprek met de gemeente Leudal over mogelijke versoberingsmaatregelen, zodat de totale kosten van het project zo laag mogelijk blijven. Daarnaast heeft het provinciebestuur besloten dat de geplande fietstunnel bij de kruising met de Napoleonsweg (N273) vanwege de veiligheid voor fietsers definitief gerealiseerd wordt. Het project N280 Leudal is nu vertraagd omdat het nog wacht op een uitspraak van de Raad van State.
De voltooiing van de nieuwe C3-laadinstallatie binnen het Rhombus UPSIDE II-project markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van Port of Chemelot in Stein. Deze nieuwe laadinstallatie, mede gefinancierd door het Europese Connecting Europe Facilities (CEF)-programma, is een cruciale toevoeging aan de infrastructuur op de Chemelot site. Het project draagt bij aan Chemelot's ambitie om de eerste volledig circulaire chemiesite van Europa te worden.
Provincie Limburg heeft met minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) afspraken gemaakt over een nieuwe bestemming voor de Rijksbijdrage van € 36,7 miljoen. Dit bedrag was oorspronkelijk bedoeld voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Nu de Vlaamse partners hun deelname aan het tramproject hebben beëindigd, wordt het ingezet voor een aantal belangrijke regionale infrastructuurprojecten. De nieuwe bestemming van de subsidie helpt om Limburg beter bereikbaar en veiliger te maken.
Schooljaar 2023-2024 was het derde uitvoeringsjaar van de Verkeersactieve school in Limburg. Aan het einde van dit schooljaarzijn zijn 414 scholen in het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs Verkeersactieve school. Dit betekent dat 92% van de scholen structureel aandacht heeft besteed aan verkeerseducatie en verkeersveiligheid rondom de schoolomgeving en school-thuisroute.