Reizen met het openbaar vervoer moet makkelijk zijn. Daarom introduceert Arriva in haar reisapp glimble een nieuwe manier van in- en uitchecken. Met behulp van locatiebepaling op de telefoon reizen passagiers door in- en uit te swipen in alle bussen en treinen van Arriva in Limburg. Door in de glimble-app ‘in te swipen’ activeren ze een geldig vervoerbewijs. Door ‘uit te swipen’ checken ze uit en worden de kosten voor de reis direct berekend. Met deze nieuwe manier van reizen hoeft men niet meer in- en uit te checken bij het overstappen en behoort ‘vergeten uit te checken’ tot de verleden tijd. Als de reisapp signaleert dat iemand niet meer reist, wordt diegene namelijk automatisch uitgecheckt.
De Provincie Limburg heeft Arriva een boete gegeven omdat Arriva in 2022 meerdere afspraken niet is nagekomen. Door uitgevallen ritten en tegenvallende stiptheid is de kwaliteit van het openbaar vervoer in Limburg verslechterd. Het boetebedrag van ruim negenhonderdduizend euro komt ten goede aan de reiziger of aan de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer in Limburg.
Door de laadsnelheid van elektrische auto’s in de avonduren te verlagen, wordt de belasting van het lokale elektriciteitsnet fors beperkt. Slim laden vermindert de avondlaadpiek met 35 tot 49 procent. Dit blijkt uit een Slim Laden-proef van Vattenfall, ElaadNL, Enexis en de provincies Noord-Brabant en Limburg in zes gemeenten.
Met het nieuwe Limburgs Actieplan Geluid (2024-2029) zet de Provincie een belangrijke stap richting een stillere en gezondere leefomgeving. Dit plan richt zich op het terugdringen van geluidbelasting veroorzaakt door verkeer op provinciale wegen. Het doel is om de ongewenste gezondheidseffecten, zoals ernstige hinder en slaapverstoring, die gepaard gaan met verkeersgeluid te beperken en tegelijkertijd de rust in stiltegebieden te behouden. Het provinciebestuur heeft het ontwerp voor het Limburgs Actieplan Geluid vrijgegeven voor inspraak.
Vanwege grootschalige wegwerkzaamheden aan de N270 bij Venray wordt deze provinciale weg vanaf maandag 26 augustus tot en met het einde van dit jaar afgesloten voor verkeer. De afsluiting van een grote verkeersader zoals de N270 heeft grote impact, zo realiseren zich gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (Mobiliteit) van de Provincie Limburg en wethouder Wim de Schryver van de gemeente Venray. De focus ligt op het toekomstperspectief en het doel van het project: een verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid.
In samenwerking met de Provincie Limburg realiseert het Kreis Kleve een nieuwe grensoverschrijdende snelbusroute tussen Nederland en Duitsland. De bestaande buslijn SB42 van station Kerken-Aldekerk via Wachtendonk naar Straelen-Herongen wordt vanaf 21 augustus 2024 doorgetrokken tot Venlo Station. Dit verbindt de stations Kerken-Aldekerk en Venlo, waar de bus aansluit op de trein RE10 (Kleve - Geldern - Krefeld Hbf - Düsseldorf Hbf), rechtstreeks en in iets meer dan 30 minuten reistijd met elkaar. De drie extra haltes “Landgard Nord”, “Landesgrenze” en “Venlo Station” worden toegevoegd aan het bestaande eindpunt “Straelen - Niederdorf” van de buslijn SB42.
Voor de vierde keer op rij heeft Limburg heeft een Europese subsidie ontvangen voor de verduurzaming van de binnenhavens als onderdeel van het Rhombus-project. Dit keer profiteren de havens van Stein en Maastricht, terwijl in eerdere rondes ook Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en Tilburg werden ondersteund. Gezamenlijk ontvangen deze twee havens een bedrag van € 24 miljoen.
De openbare laadinfrastructuur in Limburg krijgt de komende jaren een forse impuls. Dat geldt tevens voor de provincie Noord-Brabant. In de periode 2024-2028 realiseert Vattenfall InCharge maar liefst 22.000 laadpunten in 78 gemeenten in beide provincies. Het energieconcern kwam met het beste aanbod en heeft de Europese aanbesteding van het project gewonnen. Bij de aanbesteding stelden beide provincies hoge eisen op het gebied van onder meer cyberveiligheid, prijstransparantie en gebruikersgemak.